Yrityskuva ja visuaalinen linja
Korhola, Piritta (2008)
Korhola, Piritta
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yrityskuvan muodostumista ja sen osatekijöitä sekä visuaalisen linjan suunnittelua ja rakentumista. Teoriaosuudessa yrityskuvaa käsitellään sen muodostumisen ja johtamisen sekä siihen vaikuttamisen kautta. Yrityskuvan lisäksi käsitellään viestintää sekä visuaalisen linjan suunnittelua ja osatekijöitä osana yrityskuvan muodostumista. Toiminnallisen osan tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli suunnitella case-yritys Apricoi Oy:lle visuaalinen linja ja visuaaliset peruselementit sekä graafinen ohjeistus. Apricoi Oy on syksyllä 2007 perustettu koulutus- ja konsultointipalveluja tuottava yritys, jolla ei ennestään ollut visuaalista linjaa laadittuna. Apricoi yrityksenä ja sille luotu materiaali toimivat teoriaosuuden ohessa käytännön esimerkkeinä. Yrityksen toimiva sekä hallittu yrityskuva ja visuaalinen linja ovat nykypäivän yrityksille tärkeitä tekijöitä kilpailuedun saavuttamiseksi. Vahvaa yrityskuvaa voidaan luoda paitsi laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden, myös viestinnän keinoin, jolloin myös johdonmukainen visuaalinen ilme on avainasemassa. Halutun yrityskuvan muodostumiseen vaikuttaa, viestinnän lisäksi, vahvasti myös yrityksen identiteetti. Arvot toimivat yrityksen identiteetin määrittelemisen välineenä. Visuaalisen ilmeen rakentamisessa on kyse erottumisesta ja erilaistamisesta. Mikäli visuaalisen ilmeen peruselementit ovat riittävän persoonallisia ja erottuvia, voi niistä muodostua vahvan erottumisen perusta. Opinnäytetyön lopputuloksena Apricoi Oy:lle syntyi yhtenäinen ja selkeä visuaalinen linja, visuaalisten peruselementtien suunnitteluun kuuluvia tunnistetekijöitä ja viestintää tukeva graafinen ohjeistus. Työn ulkopuolelle jätettiin yrityksen www-sivusto, jonka suunnittelu toteutetaan erillisenä projektina graafisen ohjeistuksen pohjalta.