Luistelukoulu motorisesti kömpelöille lapsille
Kirsilä, Petra (2008)
Kirsilä, Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimiva luistelukoulu motorisesti kömpelöille lapsille. Motorisesti kömpelöillä lapsilla saattaa olla vaikeuksia tasapainossa, käsittelytaidoissa tai muissa koordinaatiotaitoja vaativissa toimissa. Toimiva luistelukoulu ottaa kohderyhmän huomioon sekä tuottaa positiivisia liikuntakokemuksia lapsille, joille liikunta ei aina ole helppoa. Luistelussa liukas jää ja kapea luistimen terä luovat hyvät edellytykset tasapainon harjoittamiselle. Harva laji pystyy tarjoamaan tällaisia edellytyksiä tasapainon hallinnan harjoittamiseen. Motorisesti kömpelöt lapset voivat tuntea olonsa epämukavaksi normaaleissa liikuntaryhmissä kömpelyytensä vuoksi. Tämän takia kyseiselle lapsiryhmälle on hyvä olla omia ryhmiä, joissa vaativiinkin taitolajeihin voi rauhassa tutustua ja näin oppia uusia motorisia taitoja. Tämänkaltaisia erityisryhmiä on hyvin harvoissa seuroissa. Luistelukoulun kehittäminen lähti luistelutuntien suunnittelusta sekä salissa tehdystä tasapainokartoituksesta. Tunnit sisälsivät leikkien kautta tasapainon harjoittamista sekä perusluistelutaitojen harjoittelua. Motoriikkaluistelukoulutunneilla kävi talven aikana yhteensä 6 lasta. Luistelukouluvuoden aikana pystyttiin seuraamaan lasten luistelutaitojen kehittymistä ja sitä minkälaiset harjoitukset olivat sopivia juuri tälle kohderyhmälle. Lapset aloittivat eri lähtökohdista sillä motoriset ongelmat ilmenivät eritavoin. Koska ryhmä oli heterogeeninen, toiset lapsista oppivat liukumaan luistimilla ja yhdellä jalalla. Lapset joiden tasapainon hallinta oli ollut heikompaa oppivat pysymään pystyssä. Harjoitukset oli suunniteltu kohderyhmän taitotasoa ajatellen sekä siten, että ne pystyisivät tarjoamaan lapselle positiivisia liikuntakokemuksia. Toimivuuden kannalta onnistuttiin ja harjoitukset olivat lasten mieleen. Positiivisten liikuntakokemusten suhteen olisi voitu tämän hankkeen osalta onnistua paremmin. Vaikean lajin myötä on syytä kiinnittää siihen miten lapset huomioidaan sekä palautteen antoon.".