Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Tykkäsin keijutarinoista ja sähköleikistä” −Draamasta opetusmenetelmä esiopetuksen ympäristökasvatukseen

Toivola, Heidi (2016)

 
Avaa tiedosto
toivola_heidi.pdf (1.227Mt)
Lataukset: 


Toivola, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712230
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön päätavoite oli tuoda draama uudeksi menetelmäksi Koskenrannan päiväkoti Amandan ympäristökasvatukseen. Päiväkoti on panostanut kestävän kehityksen mukaisiin toimintatapoihin ja ympäristökasvatukseen, mutta draama oli heille uusi tuttavuus. Opinnäytetyön tarkoitus oli tutustuttaa kasvattajia heille vieraaseen opetusmenetelmään. Teoreettisen viitekehyksen perustana ovat ympäristökasvatus ja kestävä kehitys esiopetuksessa sekä draama opetuksessa ja kasvatuksessa. Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin päiväkoti Amandan luontoesiopetusryhmässä. Lapsille ohjattiin kuuden draamallisen tuokion kokonaisuus kestävän kehityksen teemalla. Tuokioilla käsiteltiin muun muassa jokamiehenoikeuksia, kestävää kulutusta ja jätteiden lajittelua.

Toimintaa arvioitiin itsereflektion sekä lapsilta ja työntekijöiltä saadun palautteen kautta. Palaute oli positiivista ja tuokiot täyttivät niille asetetut tavoitteet. Toiminnallisen osuuden jälkeen koottiin opinnäytetyön tuotos, opas, joka sisältää kaikki luontoesiopetusryhmän kanssa käytetyt työtavat. Lisäksi siinä on muita draaman työtapoja, kirjallisuusvinkkejä lisätiedon löytämiseksi sekä teoriaa draaman ohjaamisesta. Oppaan tarkoitus on auttaa kasvattajia draaman käytön aloittamisessa. Oppaasta saatiin hyvää palautetta, mutta opinnäytetyöhön ei sisälly jatkoseurantaa siitä, miten draama lähti päiväkodissa elämään ja jäikö opas käyttöön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste