Suomipolulla – toimintaterapeuttista näkökulmaa valmistavaan opetukseen
Tuikkanen, Linnea (2016)
Tuikkanen, Linnea
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613060
Tiivistelmä
Tehtävänä oli suunnitella ja valmistaa maahanmuuttajalasten ja –nuorten kielellisiä taitoja ja valmiuksia lisäävää materiaalia valmistavan opetuksen opettajille. Opetusmateriaalin tarkoituksena oli lisätä valmistavan opetuksen oppituntien toiminnallisuutta menetelmin, jotka tukevat yhteisöllistä oppimista sekä uuden kielen ja kulttuurin omaksumista. Opinnäytetyö sisältyi osittain ammatilliseen harjoitteluun, jonka aikana tekijä pääsi tutustumaan valmistavan opetuksen tiloihin, opettajiin ja opetustapoihin kahden kuukauden ajan. Ammatillisen harjoittelun jälkeen opinnäytetyön tekijä vieraili yhteistyökoululla, osallistuen uusien opetusryhmien aloituksiin. Yhteistyökumppanin kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen valmistettu opetusmateriaali rajautui verbeihin. Opetus-materiaaliksi valmistettiin lautapeli, domino ja muistipeli erilaisin variaatioin.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana olivat inhimillisen toiminnan malli, MOHO (The Model Of Human Occupation), yhteisöllisen oppimisen viitekehykset sekä uuden, syksyllä 2016 käyttöön otettavan opetussuunnitelman perusteet. Opinnäytetyössä painotettiin MOHO:n mukaisesti ympäristön vaikutusta yksilön toimintaan, kielen ja identiteetin yhteyttä sekä yhteisöllisen oppimisen, mukaan lukien pelillisyyden ja leikillisyyden, mahdollisuuksia. Suomipolulla-pelimateriaali valmistettiin tukemaan valmistavan opetuksen maahanmuuttajalasten ja –nuorten kielellistä osaamista ja vahvistamaan heidän identiteettiään sekä kannustamaan yhteisölliseen, toiminnalliseen opetukseen.
Materiaalin pelattavuutta testattiin ensin suomalaisilla lapsilla, jonka jälkeen se toimitettiin valmistavan opetuksen opettajien kokeiltavaksi. Materiaalista kerät-tiin palaute, jonka mukaan valmistettiin lopullinen versio peleistä. Valmiiden pelien eri variaatioita käytiin pelaamassa yhdessä oppilaiden ja opettajien kanssa materiaalin luovutuksen yhteydessä.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana olivat inhimillisen toiminnan malli, MOHO (The Model Of Human Occupation), yhteisöllisen oppimisen viitekehykset sekä uuden, syksyllä 2016 käyttöön otettavan opetussuunnitelman perusteet. Opinnäytetyössä painotettiin MOHO:n mukaisesti ympäristön vaikutusta yksilön toimintaan, kielen ja identiteetin yhteyttä sekä yhteisöllisen oppimisen, mukaan lukien pelillisyyden ja leikillisyyden, mahdollisuuksia. Suomipolulla-pelimateriaali valmistettiin tukemaan valmistavan opetuksen maahanmuuttajalasten ja –nuorten kielellistä osaamista ja vahvistamaan heidän identiteettiään sekä kannustamaan yhteisölliseen, toiminnalliseen opetukseen.
Materiaalin pelattavuutta testattiin ensin suomalaisilla lapsilla, jonka jälkeen se toimitettiin valmistavan opetuksen opettajien kokeiltavaksi. Materiaalista kerät-tiin palaute, jonka mukaan valmistettiin lopullinen versio peleistä. Valmiiden pelien eri variaatioita käytiin pelaamassa yhdessä oppilaiden ja opettajien kanssa materiaalin luovutuksen yhteydessä.