Hyväntekeväisyys kongressien oheisohjelmana
Tauriainen, Hanna (2006)
Tauriainen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä mieltä eri toimijat Lahden seudulla ja pääkaupunkisedulla ovat hyväntekeväisyysohjelman lisäämisestä kongressien oheisohjelmaksi. Tiedot opinnäytetyöhön kerättiin haastattelemalla kahta kongressialan ammattilaista, sekä neljää eri organisaation edustajaa, jotka voisivat mahdollisesti saada tukea hyväntekeväisyydestä kongressin oheisohjelmana. Teoriaosassa käsitellään hyväntekeväisyysohjelmaa tapahtumamarkkinointina, jonka avulla paikkakunta jäisi muistorikkaana ohjelmaan osallistujien mieleen. Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointiviestintää, jonka avulla tiedotetaan palvelusta tai tuotteesta valitulle kohderyhmälle. Haastattelujen perusteella kongressialan ammattilaiset eivät koe hyväntekeväisyysohjelman istuvan Suomeen tai Lahden kaupungin kongressien oheisohjelmaksi. Hyväntekeväisyys halutaan ottaa meillä vakavasti. Jos hyväntekeväisyyttä kuitenkin järjestettäisiin, haluttaisiin sen luovan positiivisia kokemuksia siihen osallistujille ja sen tulisi liittyä lapsiin ja nuoriin. Mahdolliset hyväntekeväisyydestä hyötyjät pitivät ajatusta hyväntekeväisyysohjelmasta melko vieraana, tosin kaikki neljä haastateltavaa esittivät ajatuksia siitä, miten kongressivieraat voisivat heidän toimintaansa tukea. Järjestöt tarvitsevat uusia ideoita rahoituksen keräämiseen ja toimintansa ylläpitämiseen, joten hyväntekeväisyysohjelma kongressin oheisohjelmana voisi tukea paikallisia toimijoita. Tulosten perusteella Lahden seudulla tai Suomessa ei kannata liittää hyväntekeväisyysohjelmaa kongressien oheisohjelmaksi. Tosin hyväntekeväisyydestä mahdollisesti hyötyvät ottaisivat mielellään saadun tuen vastaan.