Miten toimintaterapian teorian siirtämistä käytännön työhön voidaan helpottaa : narratiivinen kirjallisuuskatsaus
von Zansen, Kati (2016)
von Zansen, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613123
Tiivistelmä
Kolmen viime vuosikymmenen aikana tehty tutkimus paljastaa, että toimintaterapeuttien teorian hallitseminen on yleisesti ottaen puutteellista. Suuri osa toimintaterapeuteista kuitenkin arvostaa ja luottaa teoriaan, kokee hyötyvänsä siitä ja käyttää sitä, mikäli kokee tuntevansa sitä. Toimintaterapeutit kertovat, että suurimmaksi esteeksi olla käyttämättä teoriaa käytännön asiakastyön pohjana on puutteelliseksi koettu oma teoriatiedon määrä.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata haasteeseen teorian siirtämisestä käytäntöön. Opinnäytetyö pyrkii edistämään toimintaterapeutin ymmärrystä toimintaterapian teoriasta ja esittelee erilaisia tapoja, joilla teorian siirtämistä käytäntöön voidaan helpottaa. Työ on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka kertoo toimintaterapeuttien näkemyksistä ja kokemuksista teorian soveltamisesta käytäntöön, avaa toimintaterapian tiedon olemusta ja taustoja ja näin perustelee teorian merkitystä ja sen käyttämistä asiakaslähtöisen ja toimintakeskeisen työn perustana.
Työ rohkaisee käyttämään eri lähestymistapoja, joilla teoriatiedon siirtämistä käytännön työhön voidaan edistää sekä suosittelee lukijaa hakemaan itse aktiivisesti tietoa ja jakamaan sitä yhteisössään.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Metropolia Ammattikorkeakoulu, Osallistuminen ja toimintakyky -osaamisalue.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata haasteeseen teorian siirtämisestä käytäntöön. Opinnäytetyö pyrkii edistämään toimintaterapeutin ymmärrystä toimintaterapian teoriasta ja esittelee erilaisia tapoja, joilla teorian siirtämistä käytäntöön voidaan helpottaa. Työ on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka kertoo toimintaterapeuttien näkemyksistä ja kokemuksista teorian soveltamisesta käytäntöön, avaa toimintaterapian tiedon olemusta ja taustoja ja näin perustelee teorian merkitystä ja sen käyttämistä asiakaslähtöisen ja toimintakeskeisen työn perustana.
Työ rohkaisee käyttämään eri lähestymistapoja, joilla teoriatiedon siirtämistä käytännön työhön voidaan edistää sekä suosittelee lukijaa hakemaan itse aktiivisesti tietoa ja jakamaan sitä yhteisössään.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani on Metropolia Ammattikorkeakoulu, Osallistuminen ja toimintakyky -osaamisalue.