OPIMMEKO ASIAKASSUHTEISTA : Oppivan asiakassuhteen mahdollisuudet ja rajoitukset hyvinvointialan palveluita kilpailutettaessa
Editoija
Kivelä, Susanna
Koponen, Irmeli
Vahvaselkä, Irma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113492
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113492
Lähdeviite:
Kivelä S., Koponen I., Vahvaselkä I. (Eds.)., (2008). OPIMMEKO ASIAKASSUHTEISTA : Oppivan asiakassuhteen mahdollisuudet ja rajoitukset hyvinvointialan palveluita kilpailutettaessa. , Laurea Julkaisut B28., Laurea-ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-2016070113492
Tiivistelmä
Julkiset palvelut ovat huomattava osa kansantaloutta ja keskeinen osa kaikkien suomalaisten elämää. Toimintaympäristön muutospaineet ovat johtaneet kunta- ja palvelurakenneuudistuksen käynnistymiseen. Tulevaisuudessa uusia ja innovatiivisia toimintatapoja tullaan kehittämään toimijoiden yhteistyöverkostoissa asiakaslähtöisesti. Yhteistyökumppanit, kuluttajat ja palveluiden loppukäyttäjät tulevat olemaan aikaisempaa keskeisemmässä roolissa palveluiden tuotantomalleja uudistettaessa.
Tutkimusten valossa alueiden keskeiseksi menestystekijäksi on nousemassa innovatiivisuus. Uskotaan myös, että kaikki palvelut tulevat pitkällä aikavälillä lähestymään toisiaan. Liiketaloustieteen teoreettisilla näkökulmilla on julkisten palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä runsaasti annettavaa. Liiketalouden suhde-, verkosto- ja organisaation oppimisen teoriat antavat perustellun lähtökohdan monimuotoisten palveluverkostojen kehittämiselle.
Laurea-ammattikorkeakoulu tuottaa uutta osaamista sekä toimialueelleen että työelämään. Tämä julkaisu on koottu Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Rovaniemen ammattikorkeakoulun yhteistyönä opiskelijoiden kirjoittamista ja heidän omiin opinnäytetöihinsä pohjautuvista artikkeleista. Liiketaloustieteellistä taustaa keskustelulle avaavat yliopettaja Irmeli Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulusta sekä yliopettaja Irma Vahvaselkä Laurea-ammattikorkeakoulusta.
Tutkimusten valossa alueiden keskeiseksi menestystekijäksi on nousemassa innovatiivisuus. Uskotaan myös, että kaikki palvelut tulevat pitkällä aikavälillä lähestymään toisiaan. Liiketaloustieteen teoreettisilla näkökulmilla on julkisten palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä runsaasti annettavaa. Liiketalouden suhde-, verkosto- ja organisaation oppimisen teoriat antavat perustellun lähtökohdan monimuotoisten palveluverkostojen kehittämiselle.
Laurea-ammattikorkeakoulu tuottaa uutta osaamista sekä toimialueelleen että työelämään. Tämä julkaisu on koottu Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Rovaniemen ammattikorkeakoulun yhteistyönä opiskelijoiden kirjoittamista ja heidän omiin opinnäytetöihinsä pohjautuvista artikkeleista. Liiketaloustieteellistä taustaa keskustelulle avaavat yliopettaja Irmeli Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulusta sekä yliopettaja Irma Vahvaselkä Laurea-ammattikorkeakoulusta.