Parempaan palautteeseen
Laitinen, Anniina (2016)
Laitinen, Anniina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konsepti palautekulttuurin kehittämiseen ostoreskontratiimissä. Tavoite rajoittui konseptin laadintaan, sillä opinnäytetyö ei sisällä raportointia kulttuurin kehittymi-sestä. Ostoreskontratiimi on osa case-konsernin taloushallinto-osastoa. Tiimiin kuului 13 henkilöä. Kehitetyn konseptin tarkoituksena oli muun muassa lisätä palautteenantamista tiimissä sekä opet-taa tiiminjäseniä antamaan palautetta.
Palautteenantamisen avulla voidaan kehittää yksilöä ja kokonaista tiimiä. Korjaava palaute poistaa työskentelystä epäkohtia ja näin tehostaa työtä. Positiivinen palaute parantaa yleistä ilmapiiriä ja tekee työympäristöstä turvallisen-oloisen. Turvallinen ilmapiiri edesauttaa yksilöiden vahvan puo-len esiintuomista, joka tehostaa työn tekoa. Näin ollen palautekulttuurin kehittäminen tehostaa ostoreskontratiimin työskentelyä kokonaisuudessaan.
Aiheeseen perehtymiseen luin erinäkökulmista lähestyviä kirjoja palautteeseen liittyen. Tutkimuk-sen toteuttamisen tueksi luin liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää kirjaa, joka auttoi valitsemaan sopivan lähestymistavan sekä tutkimusmenetelmät. Internet-lähteet rikastuttivat ajatuksia ja antoi-vat lisää tietoa kirjallisuuden lisäksi. Opinnäytetyö sisältää myös omia ajatuksia sekä tietoa, jota minulla oli valmiina.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytin laadullisia mene-telmiä. Käyttämiäni menetelmiä olivat kysely lomake ja ideariihi. Lopullisen konseptin laadintaan käytin kyselyn tulosten ja ideariihestä saatujen ideoiden lisäksi omia ideoitani. Kyselyllä kartoitin tiimin palautteenantamisen tilan. Ideariihessä oli tarkoituksena pohtia, millaisia käytäntöjä tiimin-jäsenet haluaisivat palautekulttuuriin.
Kyselyn tulosten perusteella palautteen määrää ja avoimuutta tulisi lisätä, palaute tulisi saada osaksi arkea, palautetta hankaloittavia ilmentymiä tulisi vähentää ja palautteen antamista tulisi harjoitella. Kyselyssä ilmeni myös, että kiire ja pelko ovat palautetta hankaloittavia tekijöitä. Ideariihen ideat sisälsivät konkreettisia ideoita siitä, miten palautetta voisi antaa. Ideoita olivat muun muassa palautelaatikko, viikon työntekijän valitseminen, sähköinen palautejärjestelmä ja anna palaute päivässä. Omissa ideoissani painotin konkreettisuutta ja toimivuutta.
Lopullinen kehitysidea oli konsepti, joka kehittää palautekulttuuria. Konsepti sisältää neljä konk-reettista käytäntöä, jotka otetaan ostoreskontra tiimissä käyttöön. Käytännöt muun muassa opetta-vat palautteen antamista, tuovat palautteen osaksi arkea, lisäävät palautteen määrään tiimissä sekä pyrkivät saamaan kannustavan palautteen määrään korjaavaa palautteen määrää suurem-maksi. Konsepti löytyy kirjallisena tuotoksena opinnäytetyöraportin liitteenä.
Palautteenantamisen avulla voidaan kehittää yksilöä ja kokonaista tiimiä. Korjaava palaute poistaa työskentelystä epäkohtia ja näin tehostaa työtä. Positiivinen palaute parantaa yleistä ilmapiiriä ja tekee työympäristöstä turvallisen-oloisen. Turvallinen ilmapiiri edesauttaa yksilöiden vahvan puo-len esiintuomista, joka tehostaa työn tekoa. Näin ollen palautekulttuurin kehittäminen tehostaa ostoreskontratiimin työskentelyä kokonaisuudessaan.
Aiheeseen perehtymiseen luin erinäkökulmista lähestyviä kirjoja palautteeseen liittyen. Tutkimuk-sen toteuttamisen tueksi luin liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää kirjaa, joka auttoi valitsemaan sopivan lähestymistavan sekä tutkimusmenetelmät. Internet-lähteet rikastuttivat ajatuksia ja antoi-vat lisää tietoa kirjallisuuden lisäksi. Opinnäytetyö sisältää myös omia ajatuksia sekä tietoa, jota minulla oli valmiina.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytin laadullisia mene-telmiä. Käyttämiäni menetelmiä olivat kysely lomake ja ideariihi. Lopullisen konseptin laadintaan käytin kyselyn tulosten ja ideariihestä saatujen ideoiden lisäksi omia ideoitani. Kyselyllä kartoitin tiimin palautteenantamisen tilan. Ideariihessä oli tarkoituksena pohtia, millaisia käytäntöjä tiimin-jäsenet haluaisivat palautekulttuuriin.
Kyselyn tulosten perusteella palautteen määrää ja avoimuutta tulisi lisätä, palaute tulisi saada osaksi arkea, palautetta hankaloittavia ilmentymiä tulisi vähentää ja palautteen antamista tulisi harjoitella. Kyselyssä ilmeni myös, että kiire ja pelko ovat palautetta hankaloittavia tekijöitä. Ideariihen ideat sisälsivät konkreettisia ideoita siitä, miten palautetta voisi antaa. Ideoita olivat muun muassa palautelaatikko, viikon työntekijän valitseminen, sähköinen palautejärjestelmä ja anna palaute päivässä. Omissa ideoissani painotin konkreettisuutta ja toimivuutta.
Lopullinen kehitysidea oli konsepti, joka kehittää palautekulttuuria. Konsepti sisältää neljä konk-reettista käytäntöä, jotka otetaan ostoreskontra tiimissä käyttöön. Käytännöt muun muassa opetta-vat palautteen antamista, tuovat palautteen osaksi arkea, lisäävät palautteen määrään tiimissä sekä pyrkivät saamaan kannustavan palautteen määrään korjaavaa palautteen määrää suurem-maksi. Konsepti löytyy kirjallisena tuotoksena opinnäytetyöraportin liitteenä.