Henkilökunnan odotukset kehityskeskusteluista Apti Oy:ssä
Lavonen, Janelin (2016)
Lavonen, Janelin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812446
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on selvittää henkilöstön odotuksia kehityskeskusteluista. Aihe rajattiin siihen, minkälaiset odotukset kehityskeskusteluista on toimeksiantajan yrityksen henkilöstöllä. Tarkoituksena on ymmärtää, miten kehityskeskustelut toimivat käytännössä ja mitä piirteitä tulisi huomioida mahdollisia kehityskeskusteluja järjestäessä. Työn tavoitteena on saada mahdollisimman monipuolinen ja selkeä käsitys siitä, mitkä asiat ovat yrityksen henkilöstön mielestä tärkeimpiä ja hyödyllisimpiä esimies – alaiskeskusteluissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Apti Oy ja kehityskeskustelut ovat yrityksen henkilöstöhallinnolle täysin uusi asia.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Apti Oy:n henkilökunnan tarpeita ja odotuksia sekä heidän tavoitteita, turhautumia ja toiveita työarjen suhteen. Tutkimuksen ongelmana on selvittää, minkälaiset kokemukset henkilöstöllä on kehityskeskusteluista ja mitä odotuksia mahdollisista tulevista keskustelutilanteista. Opinnäytetyö on Apti Oy:lle opas ja tutkimustulokset tukevat onnistuneiden kehityskeskustelujen rakentamista, jos kehityskeskustelut päätetään ottaa osaksi yrityksen henkilöstöhallintoa.
Työssä tutustutaan ensin toimeksiantajaan, miten yritys on perustettu ja kuinka yrityksellä menee tänä päivänä. Sitten tarkastellaan, mitä kehityskeskustelut käytännössä tarkoittaa ja perehdytään siihen, mistä kehityskeskustelut on saanut alkunsa, mitä se on tänä päivänä ja minkälaisia vaiheita se pitää sisällään. Lisäksi käydään läpi, miten kehityskeskustelut tukevat yrityksien palautekanavia, minkälaisia haasteita kehityskeskusteluilla on sekä mitkä ovat kehityskeskustelujen onnistumisen edellytyksiä.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jota rikastutti kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin havainnointia, brainstormingia ja kyselyä. Määrällisellä tutkimuksella ja siihen valittujen aineistonhankintamenetelmien avulla haluttiin varmistaa, että tutkittavasta aiheesta saadaan mahdollisimman selkeitä ja nopeasti tulkittavissa olevia näkökulmia.
Tutkimuksen perusteella kehityskeskustelut ovat hyödyllisiä ja niitä pidetään suuressa arvossa. Tuloksissa korostui myös se, että kehityskeskusteluissa tulisi käydä läpi palautekanavaa, omaa sekä yrityksen tulevaisuutta ja yrityksen sisäistä viestintää. Lisäksi tuloksista selviää, mitä asioita Apti Oy:n olisi hyvä kehittää ja mitä asioita yrityksen mahdollisten kehityskeskustelujen olisi hyvä pitää sisällään. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että henkilöstö haluaa keskustella esimiehen kanssa asioista, joista ei normaalisti työarjessa ehdi tai se ei ole ollut mahdollista kiireiden tai sisäisen viestinnän toimimattomuuden takia. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia, kuinka kehityskeskustelut saatiin toteutettua ja hyödynnettiinkö sen tuloksia yrityksessä, jotta saataisiin syvällisempi kuva kehityskeskusteluista ja sen hyödyistä Apti Oy:ssä.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Apti Oy:n henkilökunnan tarpeita ja odotuksia sekä heidän tavoitteita, turhautumia ja toiveita työarjen suhteen. Tutkimuksen ongelmana on selvittää, minkälaiset kokemukset henkilöstöllä on kehityskeskusteluista ja mitä odotuksia mahdollisista tulevista keskustelutilanteista. Opinnäytetyö on Apti Oy:lle opas ja tutkimustulokset tukevat onnistuneiden kehityskeskustelujen rakentamista, jos kehityskeskustelut päätetään ottaa osaksi yrityksen henkilöstöhallintoa.
Työssä tutustutaan ensin toimeksiantajaan, miten yritys on perustettu ja kuinka yrityksellä menee tänä päivänä. Sitten tarkastellaan, mitä kehityskeskustelut käytännössä tarkoittaa ja perehdytään siihen, mistä kehityskeskustelut on saanut alkunsa, mitä se on tänä päivänä ja minkälaisia vaiheita se pitää sisällään. Lisäksi käydään läpi, miten kehityskeskustelut tukevat yrityksien palautekanavia, minkälaisia haasteita kehityskeskusteluilla on sekä mitkä ovat kehityskeskustelujen onnistumisen edellytyksiä.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jota rikastutti kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin havainnointia, brainstormingia ja kyselyä. Määrällisellä tutkimuksella ja siihen valittujen aineistonhankintamenetelmien avulla haluttiin varmistaa, että tutkittavasta aiheesta saadaan mahdollisimman selkeitä ja nopeasti tulkittavissa olevia näkökulmia.
Tutkimuksen perusteella kehityskeskustelut ovat hyödyllisiä ja niitä pidetään suuressa arvossa. Tuloksissa korostui myös se, että kehityskeskusteluissa tulisi käydä läpi palautekanavaa, omaa sekä yrityksen tulevaisuutta ja yrityksen sisäistä viestintää. Lisäksi tuloksista selviää, mitä asioita Apti Oy:n olisi hyvä kehittää ja mitä asioita yrityksen mahdollisten kehityskeskustelujen olisi hyvä pitää sisällään. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että henkilöstö haluaa keskustella esimiehen kanssa asioista, joista ei normaalisti työarjessa ehdi tai se ei ole ollut mahdollista kiireiden tai sisäisen viestinnän toimimattomuuden takia. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia, kuinka kehityskeskustelut saatiin toteutettua ja hyödynnettiinkö sen tuloksia yrityksessä, jotta saataisiin syvällisempi kuva kehityskeskusteluista ja sen hyödyistä Apti Oy:ssä.