Musiikin Urapolku -markkinatutkimus : case: Jiffel Music Oy
Räisänen, Sanna (2016)
Räisänen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061512998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061512998
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi espoolainen musiikkialan yritys Jiffel Music Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa musiikkialalle haluavilta henkilöiltä. Kerättyä tietoa käytetään kun suunnitellaan Musiikin Urapolku -verkkokurssia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä oli tavoitteena perehtyä tuotekehitykseen, markkinointiin sekä markkinatutkimusta sekä tutkimusprosessia koskevaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin markkinatutkimus, jossa selvitettiin vastaajilta muun muassa mikä musiikin ala heitä kiinnostaa, kokevatko he saaneen tarpeeksi tietoa musiikinalasta sekä olisiko heillä kiinnostusta opiskella musiikin urapolusta kertovaa verkkokurssia. Jos tutkimukseen osallistujat kokivat kurssin kiinnostavaksi, kysyttiin paljonko he olisivat valmiita maksamaan siitä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat musiikista ammatillisesti kiinnostuneet henkilöt. Tutkimus lähetettiin sähköpostitse useisiin musiikkia opettaviin kouluihin sekä kuoroille ja bändeille. Tutkimukseen oli mahdollista osallistua myös Jiffel Music Oy:n sosiaalisen median kanavien kautta sekä muutaman musiikkifoorumin kautta.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada 100 vastaajaa ja siihen vastasi 88 alasta kiinnostunutta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että artistin ja biisintekijän urat herättivät eniten kiinnostusta. Verkkokurssin sisältö kuten webinaarit ja henkilökohtaiset konsultaatiot kiinnostivat vastaajia. Tulosten pohjalta on suositeltavaa lisätä verkkokurssin sisältöön muutamia webinaareja sekä ainakin yksi henkilökohtainen konsultaatio. Eniten kiinnostusta herättäviin aloihin, kuten artisti ja biisintekijä, tulee verkkokurssin sisällön suunnittelussa ja kehittämisessä paneutua enemmän. Kokonaisuudessaan kurssin toivottiin olevan työelämään orientoitunut ja sisällöllisesti monipuolinen kokonaisuus. Kurssin kestotoiveet vaihtelivat muutamasta päivästä aina kuukauteen saakka. Hinta, jonka vastaajat olivat valmiit kurssista maksamaan on enintään 200 €.
Kehittämisehdotuksena esitettiin, että jos vastaavanlainen tutkimus toistettaisiin, olisi suositeltavaa selvittää, paljonko kouluissa on musiikkia opiskelevia opiskelijoita sekä miten tutkimus saataisiin välitettyä juuri näille opiskelijoille. Tutkimuslomakkeeseen voitaisiin esimerkiksi laittaa koulut näkyviin, joista jokainen vastaaja merkitsisi oman koulunsa. Näin saataisiin tietää paremmin kuinka paljon ihmisiä kustakin kohderyhmästä tavoitettiin ja mistä olivat henkilöt, jotka olivat kiinnostuneita osallistumaan verkkokurssille.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä oli tavoitteena perehtyä tuotekehitykseen, markkinointiin sekä markkinatutkimusta sekä tutkimusprosessia koskevaan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin markkinatutkimus, jossa selvitettiin vastaajilta muun muassa mikä musiikin ala heitä kiinnostaa, kokevatko he saaneen tarpeeksi tietoa musiikinalasta sekä olisiko heillä kiinnostusta opiskella musiikin urapolusta kertovaa verkkokurssia. Jos tutkimukseen osallistujat kokivat kurssin kiinnostavaksi, kysyttiin paljonko he olisivat valmiita maksamaan siitä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat musiikista ammatillisesti kiinnostuneet henkilöt. Tutkimus lähetettiin sähköpostitse useisiin musiikkia opettaviin kouluihin sekä kuoroille ja bändeille. Tutkimukseen oli mahdollista osallistua myös Jiffel Music Oy:n sosiaalisen median kanavien kautta sekä muutaman musiikkifoorumin kautta.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada 100 vastaajaa ja siihen vastasi 88 alasta kiinnostunutta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että artistin ja biisintekijän urat herättivät eniten kiinnostusta. Verkkokurssin sisältö kuten webinaarit ja henkilökohtaiset konsultaatiot kiinnostivat vastaajia. Tulosten pohjalta on suositeltavaa lisätä verkkokurssin sisältöön muutamia webinaareja sekä ainakin yksi henkilökohtainen konsultaatio. Eniten kiinnostusta herättäviin aloihin, kuten artisti ja biisintekijä, tulee verkkokurssin sisällön suunnittelussa ja kehittämisessä paneutua enemmän. Kokonaisuudessaan kurssin toivottiin olevan työelämään orientoitunut ja sisällöllisesti monipuolinen kokonaisuus. Kurssin kestotoiveet vaihtelivat muutamasta päivästä aina kuukauteen saakka. Hinta, jonka vastaajat olivat valmiit kurssista maksamaan on enintään 200 €.
Kehittämisehdotuksena esitettiin, että jos vastaavanlainen tutkimus toistettaisiin, olisi suositeltavaa selvittää, paljonko kouluissa on musiikkia opiskelevia opiskelijoita sekä miten tutkimus saataisiin välitettyä juuri näille opiskelijoille. Tutkimuslomakkeeseen voitaisiin esimerkiksi laittaa koulut näkyviin, joista jokainen vastaaja merkitsisi oman koulunsa. Näin saataisiin tietää paremmin kuinka paljon ihmisiä kustakin kohderyhmästä tavoitettiin ja mistä olivat henkilöt, jotka olivat kiinnostuneita osallistumaan verkkokurssille.