Snapchatin mahdollisuudet yritysmaailmassa. Case: Lily & Trendi
Vanninen, Sara; Mustonen, Erika (2016)
Vanninen, Sara
Mustonen, Erika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091914383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091914383
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Snapchatin mahdollisuuksia yritysmaailmassa. Videonjakopalvelu Snapchatin suosio on kasvanut maailman laajuisesti, useissa ikäryhmissä, myös Suomessa. Sen uskotaan avaavan brändeille uusia ja monipuolisia mahdollisuuksia ja mainonnan muotoja. Yhä useammin kuluttajat muodostavat kuvan yrityksestä sosiaalisen median välityksellä. Kuluttaja ei ole kiinnostunut tuotekuvista, vaan kaipaa tuotteiden taustalle aitoutta, kasvoja ja tarinan. Kun tekijät yrityksen taustalla saa kasvot, koetaan yritys helpommin lähestyttävänä. Videokuvaamisesta ja videoiden katselusta on tullut osa arkeamme ja siten myös osa tapaamme hahmottaa maailmaa. Jokapäiväisestä viestinnästämme on tullut elämyksellisempää, mikä avaa yrityksille rajattomasti mahdollisuuksia muuttuvalla sosiaalisen median kentällä.
Opinnäytetyö, sekä sen tuotos Snapchat-pikaopas yritykselle, toimivat loistavana oppaana ja esimerkkinä siitä, että miten sovellusta käytetään ja mitä mahdollisuuksia sen avulla eri yritykset voivat kohderyhmänsä tuntien saavuttaa.Opinnäytetyömme tilaajana toimivat Lily.fi -blogisivusto sekä Suomen suosituin muotilehti Trendi. Tarkoituksenamme oli luoda Lilylle ja Trendille toimiva Snapchat-tili ja kouluttaa A-lehden väki Snapchatin käyttöön toukokuussa 2016. Strategian luomista varten toteutimme Lilyn käyttäjille ja Trendin lukijoille Snapchat-käyttäjäkyselyn, haastattelimme Snapchatissa menestyneitä yrityksiä sekä seurasimme liki 30:tä menestyvää Snapchat-tiliä. Luimme kirjallisuutta ja erilaisia artikkeleita siitä, miten sosiaalinen media tulee kokonaisuudessaan muuttamaan maailmaa eri organisaatioissa. Opinnäytetyön tuotoksena on konkreettinen yrityksille räätälöity Snapchat-pikaopas. Oppaassa kerromme mikä on Snapchat, miksi siellä tulisi olla sekä miten/millaista sisältöä palveluun tulee tuottaa.
Opinnäytetyö, sekä sen tuotos Snapchat-pikaopas yritykselle, toimivat loistavana oppaana ja esimerkkinä siitä, että miten sovellusta käytetään ja mitä mahdollisuuksia sen avulla eri yritykset voivat kohderyhmänsä tuntien saavuttaa.Opinnäytetyömme tilaajana toimivat Lily.fi -blogisivusto sekä Suomen suosituin muotilehti Trendi. Tarkoituksenamme oli luoda Lilylle ja Trendille toimiva Snapchat-tili ja kouluttaa A-lehden väki Snapchatin käyttöön toukokuussa 2016. Strategian luomista varten toteutimme Lilyn käyttäjille ja Trendin lukijoille Snapchat-käyttäjäkyselyn, haastattelimme Snapchatissa menestyneitä yrityksiä sekä seurasimme liki 30:tä menestyvää Snapchat-tiliä. Luimme kirjallisuutta ja erilaisia artikkeleita siitä, miten sosiaalinen media tulee kokonaisuudessaan muuttamaan maailmaa eri organisaatioissa. Opinnäytetyön tuotoksena on konkreettinen yrityksille räätälöity Snapchat-pikaopas. Oppaassa kerromme mikä on Snapchat, miksi siellä tulisi olla sekä miten/millaista sisältöä palveluun tulee tuottaa.