Tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisy lapsiperheissä -opas elintapaohjaukseen
Rajala, Nelli; Soini, Heidi (2016)
Rajala, Nelli
Soini, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414821
Tiivistelmä
Tyypin 2 diabetekseen sairastuvien määrä kasvaa yhä. Aiemmin sitä on pidetty vain aikuisten sairautena, mutta yhä useammin sitä todetaan myös lapsilla. Tyypin 2 diabeteksen diagnosoiminen on haastavaa, joten usein se todetaan muiden sairauksien yhteydessä. Yleisimmät riskitekijät ovat ylipaino, lihavuus, vähäinen liikunta ja epäterveellinen ruokavalio. Varhaisessa vaiheessa aloitetulla ennaltaehkäisyllä voidaan riskitekijöihin vaikuttaa ja näin ehkäistä sairastumista tai ainakin siirtää sitä myöhemmäksi. Perheiden elintavoilla on vaikutusta lapsen terveyteen, joten ennaltaehkäisevät toimet tulee aloittaa ajoissa ja suunnata koko perheen tueksi. Näillä toimilla voidaan tukea perheitä elintapamuutokseen, mutta sen toteuttamisen onnistuminen on riippuvainen perheen motivaatiosta.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli laatia opas tyypin 2 diabeteksen riskiperheille. Tavoitteena oli kehittää Fiilis-hankkeeseen osallistuvien lapsiperheiden elintapaohjausta. Fiilis-hanke on osa kansainvälistä Feel4Diabetes-hanketta. Hankkeen tavoitteena oli tukea perheitä tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyyn elintapojen muutoksilla. Tavoitteena oli, että tuotoksena valmistunutta opasta voivat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttää perheiden ohjauksessa. Lisäksi opinnäytetyön tekijöinä meillä oli tavoitteena lisätä omaa ammatillista tietoa diabeteksen ennaltaehkäisevissä toimissa ja ohjauksen keinoissa, sekä oppia laatimaan opas jonka sisältö palvelee sen käyttäjäryhmää.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisesti parityönä. Projektin tuotoksena valmistui Iloa arkeen terveellisillä elintavoilla –opas. Opas kirjoitettiin ennaltaehkäisevästä ja kannustavasta näkökulmasta. Sen aihealueet olivat ravitsemus, liikunta, uni, ruutuaika ja vedenjuonti. Aihealueet määriteltiin Fiilis-hankkeen pohjalta. Opinnäytetyön tuotos laadittiin oheismateriaaliksi Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toteuttamiin elintapaohjauksiin riskiperheiden vanhemmille. Elintapaohjausta toteutettaessa kirjallinen ohjeistus tukee suullisen ohjauksen onnistumista.
Projektin tuotos laadittiin siten, että sitä on mahdollista hyödyntää laajemminkin tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyssä. Kehittämishaasteeksi projektista jää se, että tullaanko opasta käyttämään perheiden ohjauksessa ja miten oppaan vaikuttavuutta ohjauksessa voidaan arvioida.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli laatia opas tyypin 2 diabeteksen riskiperheille. Tavoitteena oli kehittää Fiilis-hankkeeseen osallistuvien lapsiperheiden elintapaohjausta. Fiilis-hanke on osa kansainvälistä Feel4Diabetes-hanketta. Hankkeen tavoitteena oli tukea perheitä tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyyn elintapojen muutoksilla. Tavoitteena oli, että tuotoksena valmistunutta opasta voivat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttää perheiden ohjauksessa. Lisäksi opinnäytetyön tekijöinä meillä oli tavoitteena lisätä omaa ammatillista tietoa diabeteksen ennaltaehkäisevissä toimissa ja ohjauksen keinoissa, sekä oppia laatimaan opas jonka sisältö palvelee sen käyttäjäryhmää.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisesti parityönä. Projektin tuotoksena valmistui Iloa arkeen terveellisillä elintavoilla –opas. Opas kirjoitettiin ennaltaehkäisevästä ja kannustavasta näkökulmasta. Sen aihealueet olivat ravitsemus, liikunta, uni, ruutuaika ja vedenjuonti. Aihealueet määriteltiin Fiilis-hankkeen pohjalta. Opinnäytetyön tuotos laadittiin oheismateriaaliksi Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toteuttamiin elintapaohjauksiin riskiperheiden vanhemmille. Elintapaohjausta toteutettaessa kirjallinen ohjeistus tukee suullisen ohjauksen onnistumista.
Projektin tuotos laadittiin siten, että sitä on mahdollista hyödyntää laajemminkin tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyssä. Kehittämishaasteeksi projektista jää se, että tullaanko opasta käyttämään perheiden ohjauksessa ja miten oppaan vaikuttavuutta ohjauksessa voidaan arvioida.