Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Enemmän irti ryhmästä : osallistavan ryhmätoiminnan oppaan toteuttaminen Stoppareihin

Rautio, Pia; Vanha-aho, Terhi; Vihreälehto, Kaisa (2016)

Avaa tiedosto
Rautio_Pia.pdf (7.401Mt)
Lataukset: 


Rautio, Pia
Vanha-aho, Terhi
Vihreälehto, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101014978
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe oli ryhmäsisältöjen suunnittelu lastensuojelun erityisyksikön ohjaajien työvälineeksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimivat A-klinikkasäätiön Stopparit.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Stoppareille uusia ryhmäsisältöjä ja lisätä ohjaajien tietoisuutta erilaisista ryhmänohjausmenetelmistä. Ryhmäsisältöjen keskeinen tarkoitus oli lisätä toiminnallisuutta ja nuorten osallisuuden kokemusta ryhmässä.

Opinnäytetyön tavoitteena oli erilaisten toiminnallisten ja osallistavien ryhmäsisältöjen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Tavoitteena oli tuottaa nuorille mielekkäitä ryhmätoimintoja, joissa he pääsevät osallistumaan ja voivat ilmaista itseään. Konkreettisena tavoitteena oli tuottaa ohjaajille käyttöön jäävä ja helposti hyödynnettävä menetelmäopas.

Suunnitteluvaiheeseen kuuluneiden kyselyiden pohjalta kehitettiin erilaisia ryhmäsisältöjä. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa sekä opinnäytetyön tekijät että Stoppareiden ohjaajat testasivat suunniteltuja ryhmäsisältöjä. Ohjaajat ja ryhmiin osallistuneet nuoret antoivat ryhmäsisällöistä palautetta. Saatu palaute huomioiden koottiin ryhmätoiminnan opas, joka sisälsi kahdeksan toiminnallista ja nuoria osallistavaa ryhmäsisältöä. Opas koottiin kansiomuotoon, minkä lisäksi materiaali tallennettiin sähköiseen muotoon toimeksiantajan intraverkkoon.

Suunnitelluissa ryhmissä nuoret kokivat pääsääntöisesti pääsevänsä ilmaisemaan itseään ja osallistumaan toimintaan aktiivisesti. Mahdollisuus tehdä itse lisäsi toiminnan mielekkyyttä. Toiminta ei kuitenkaan saa olla liian monivaiheista tai kestää liian pitkään. Haasteeksi osoittautui nuorten mielenkiinnon ylläpitäminen ryhmäsisältöjen hoidollisista tavoitteista tinkimättä. Havaittiinkin, että ohjaajan rooli ryhmän motivoijana ja osallistujien huomion suuntaajana on tärkeä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste