Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kokemuksia flow-tilaa ja sosiokulttuurista innostamista tavoittelevasta toiminnasta

Reponen, Eveliina (2016)

 
Avaa tiedosto
Reponen_Eveliina.pdf (956.7Kt)
Lataukset: 


Reponen, Eveliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia sitä, miten osallistujat kokevat flow’lle otollisen toiminnan sosiokulttuurisen innostamisen menetelmänä. Lisäksi tutkittiin sitä, miten osallistujat kokevat tämänhetkisen elämänsä sekä millaisia kokemuksia osallistujilla on flow’lle otollisen toiminnan vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä eteläsuomalaisen kansalaistoimintaa järjestävän yhdistyksen kanssa.

Teoriaosuudessa avattiin mitä flow-kokemus ja sosiokulttuurinen innostaminen ovat. Lisäksi teoriaosuudessa selvitettiin, miten flow-kokemus voisi toimia sosiokulttuurisen innostamisen menetelmänä. Tutkimus toteutettiin kansalaisyhteiskunnassa, joten myös kansalaisyhteiskunta käsitteenä määriteltiin.

Flow’lle otolliseksi toiminnaksi valittiin tanssi. Tanssi, kuten mikä tahansa luova toiminta, on sekä flow-kokemuksen että sosiokulttuurisen innostamisen kannalta sopiva menetelmä. Aineisto tutkimusta varten kerättiin avoimella kyselyllä tanssitunneille osallistujilta. Aineisto analysoitiin kokemuksen tutkimiseen sopivalla menetelmällä.

Osallistujien kokemukset tanssitunneista antoivat viitteitä flow-kokemuksen saavuttamisesta. Se, millä tavalla osallistujat kokivat tämänhetkisen elämänsä, vaihteli. Osalle osallistujista vapaa-aika oli aktiivista ja se koettiin positiivisena asiana; osalle vapaa-aika taas oli passiivista se ja koettiin negatiivisena asiana. Osallistujat kokivat tanssituntien vaikuttaneen innostavasti heidän elämäänsä.

Keskeiset johtopäätökset ovat, että toteutettu toiminta antoi osallistujille flow-kokemuksia, mikä puolestaan johti kokemuksiin positiivisista muutoksista elämässä. Ennen kaikkea ihmisille, joiden elämä on passiivista, flow-kokemukselle otollinen toiminta sosiokulttuurisen innostamisen menetelmänä voisi olla oivallinen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste