Ohjevideot uuden tietojärjestelmän käyttökoulutuksen tueksi
Romppanen, Matti (2016)
Romppanen, Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215130
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjevideot uuden tietojärjestelmän käytön tueksi Yritys X Oy:ssä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää palautekyselyä apuna käyttäen kannattaako jatkossakin käyttää ohjevideoita tietojärjestelmän ohjeistamisen välineenä. Yritys X Oy:ssä ei ole aiemmin käytetty ohjevideoita.
Kehittämistutkimukseen sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluihin valittiin ne henkilöt, jotka kuuluvat siihen kohderyhmään, jonka tarpeisiin ohjevideot tuotettiin.
Kehittämistyön perusajatuksena oli, että ohjevideot nähtiin parempana ohjeistamisen välineenä kuin kirjalliset ja kuvitetut ohjeet. Ohjevideoita voidaan tuottaa nopeasti tietojärjestelmän yksinkertaisista käyttötapauksista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ohjevideoita verkko-oppimisen yhtenä osa-alueena. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään yleisellä tasolla myös hyvien ohjeiden vaatimuksia.
Projektin tavoite saavutettiin; ohjevideot saatiin tuotettua aikataulussa. Lisäksi toimeksiantajalle tuotettiin tietoa siitä, kannattaako jatkossa tuottaa tietojärjestelmien ohjeet videoina vai kirjallisessa muodossa.
Saadun palautteen perusteella nähdään, että ohjevideot toimivat osittain ohjeistamisen välineenä tietojärjestelmän käytön tukena. Palautteesta ilmenee myös, että kirjallisiakin ohjeita tarvitaan.
Kehittämistutkimukseen sovellettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruussa käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluihin valittiin ne henkilöt, jotka kuuluvat siihen kohderyhmään, jonka tarpeisiin ohjevideot tuotettiin.
Kehittämistyön perusajatuksena oli, että ohjevideot nähtiin parempana ohjeistamisen välineenä kuin kirjalliset ja kuvitetut ohjeet. Ohjevideoita voidaan tuottaa nopeasti tietojärjestelmän yksinkertaisista käyttötapauksista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ohjevideoita verkko-oppimisen yhtenä osa-alueena. Lisäksi teoriaosuudessa selvitetään yleisellä tasolla myös hyvien ohjeiden vaatimuksia.
Projektin tavoite saavutettiin; ohjevideot saatiin tuotettua aikataulussa. Lisäksi toimeksiantajalle tuotettiin tietoa siitä, kannattaako jatkossa tuottaa tietojärjestelmien ohjeet videoina vai kirjallisessa muodossa.
Saadun palautteen perusteella nähdään, että ohjevideot toimivat osittain ohjeistamisen välineenä tietojärjestelmän käytön tukena. Palautteesta ilmenee myös, että kirjallisiakin ohjeita tarvitaan.