INTERNAL COMMUNICATION IN A GLOBAL TECHNOLOGY COMPANY: THE USE OF THE ENTERPRISE SOCIAL NETWORK TOOL YAMMER
Pietarinen, Niina (2016)
Pietarinen, Niina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110115603
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on viestintää organisaation sisällä, ja se tapahtuu esimiesten ja työntekijöiden välillä. Parhaimmillaan sisäinen viestintä lisää työntekijöiden sitoutumista organisaatioon lisään-tyneen yhteistyön, tuottavuuden ja tehokkuuden kautta. Tehokas vuorovaikutus nykyajan yritys-toimintamaailmassa vaatii taitoa kommunikoida niin, että erilaisista taustoista tulevat ihmiset ymmärtävät toisiaan. Kulttuurien välinen viestintä luo haasteita ja siihen liittyy lukuisia potentiaa-lisia sanallisia ja sanattomia esteitä. Sisäisen viestinnän interaktiivisuuteen on kiinnitetty lisäänty-vää huomiota 2000 -luvulla.
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisäistä viestintää kansainvälisessä organisaatiossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainvälinen teknologiayritys jolla on toimipisteitä
16 eri maassa, mikä luo haasteita tehokkaalle sisäiselle viestinnälle. Empiirinen tutkimus käsittelee yrityksen sisäisen sosiaalisen median työkalun Yammerin toimivuutta toimeksiantajayrityksessä. Yammerin toimivuutta ei ole tutkittu työkalun käyttöönoton jälkeen, mistä syystä tutkimus on tarpeellinen. Ensisijainen aineisto kerättiin kvantitatiivisen internet-kyselyn avulla ja toissijainen aineisto haettiin kirjallisuudesta.
Tutkimustulosten mukaan viestintä Yammerissa on luotettavaa, avointa, interaktiivista ja sovelias-ta. Kyvyttömyys löytää tietoa, epäoleellisen tiedon määrä ja ajanpuute olivat suurimmat ongelmat käyttäjien keskuudessa. Lisäksi kritisoitiin sekä sekä työntekijöiden, että esimiesten sitoutumat-tomuutta palvelun käyttöön. Tutkimustuloksien pohjalta yritys aloittaa projektin, jonka tarkoitus on tehdä Yammerista toimivampi viestintätyökalu. Tavoitteena on yksinkertaistaa käyttöliitty-mää, vähentää epäoleellisen tiedon määrää, kohdentaa tieto tehokkaammin ja sitouttaa henkilö-kunta käyttämään Yammeria aktiivisemmin.
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisäistä viestintää kansainvälisessä organisaatiossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainvälinen teknologiayritys jolla on toimipisteitä
16 eri maassa, mikä luo haasteita tehokkaalle sisäiselle viestinnälle. Empiirinen tutkimus käsittelee yrityksen sisäisen sosiaalisen median työkalun Yammerin toimivuutta toimeksiantajayrityksessä. Yammerin toimivuutta ei ole tutkittu työkalun käyttöönoton jälkeen, mistä syystä tutkimus on tarpeellinen. Ensisijainen aineisto kerättiin kvantitatiivisen internet-kyselyn avulla ja toissijainen aineisto haettiin kirjallisuudesta.
Tutkimustulosten mukaan viestintä Yammerissa on luotettavaa, avointa, interaktiivista ja sovelias-ta. Kyvyttömyys löytää tietoa, epäoleellisen tiedon määrä ja ajanpuute olivat suurimmat ongelmat käyttäjien keskuudessa. Lisäksi kritisoitiin sekä sekä työntekijöiden, että esimiesten sitoutumat-tomuutta palvelun käyttöön. Tutkimustuloksien pohjalta yritys aloittaa projektin, jonka tarkoitus on tehdä Yammerista toimivampi viestintätyökalu. Tavoitteena on yksinkertaistaa käyttöliitty-mää, vähentää epäoleellisen tiedon määrää, kohdentaa tieto tehokkaammin ja sitouttaa henkilö-kunta käyttämään Yammeria aktiivisemmin.