Yritysten ympäristövastuun viestiminen kuluttajille
Korteniemi, Leena (2016)
Korteniemi, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316110
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ympäristöllisesti vastuullisten yritysten viestintää kuluttajille. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ympäristövastuusta kannattaa kuluttajille viestiä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu yritysvastuun määritelmästä, vastuullisesta tavasta viestiä ekologisuudesta, sekä vastuuviestinnästä. Tutkimusosuus toteutettiin neljän eri yrityksen ympäristövastuun viestintää tutkimalla.
Vastuuviestintä pitää sisällään kaiken yrityksen sidosryhmilleen viestimän tiedon, joka liittyy yritysvastuuseen. Vastuullisuudesta viestitään monin eri tavoin. Kuluttajille vastuullisuudesta viestitään mainonnan, pakkaussuunnittelun, verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien kautta. Ympäristövastuusta viestitään muun muassa raporttien, sertifikaattien ja tarinoiden avulla. Vastuuviestinnän avainsanoja ovat läpinäkyvyys ja dialogi.
Luontevimmin ja tehokkaimmin ympäristöllisestä vastuustaaan viestivät ne yritykset, joilla vastuullisuus on strategiasta lähtöisin. Jos koko henkilöstö tietää, millaisia vaikutuksia yrityksen toiminnalla on luontoon ja ympäristöön, näkyy vastuullisuus myös kai-kessa yrityksen viestinnässä.
Tutkimus osoitti, että taustoiltaan erilaiset ja ympäristövastuun eri tavoin toimintaansa sisällyttäneet yritykset keskittyvät vastuuviestinnässään hyvin erilaisiin asioihin. Lähtökohdiltaan ja perusidealtaan ekologiset yritykset menevät tuote edellä, kun sellaiset yritykset, joille vastuullisuus on tullut toimintaan mukaan jälkeenpäin, keskittyvät enemmän raportointiin.
Vastuuviestintä pitää sisällään kaiken yrityksen sidosryhmilleen viestimän tiedon, joka liittyy yritysvastuuseen. Vastuullisuudesta viestitään monin eri tavoin. Kuluttajille vastuullisuudesta viestitään mainonnan, pakkaussuunnittelun, verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien kautta. Ympäristövastuusta viestitään muun muassa raporttien, sertifikaattien ja tarinoiden avulla. Vastuuviestinnän avainsanoja ovat läpinäkyvyys ja dialogi.
Luontevimmin ja tehokkaimmin ympäristöllisestä vastuustaaan viestivät ne yritykset, joilla vastuullisuus on strategiasta lähtöisin. Jos koko henkilöstö tietää, millaisia vaikutuksia yrityksen toiminnalla on luontoon ja ympäristöön, näkyy vastuullisuus myös kai-kessa yrityksen viestinnässä.
Tutkimus osoitti, että taustoiltaan erilaiset ja ympäristövastuun eri tavoin toimintaansa sisällyttäneet yritykset keskittyvät vastuuviestinnässään hyvin erilaisiin asioihin. Lähtökohdiltaan ja perusidealtaan ekologiset yritykset menevät tuote edellä, kun sellaiset yritykset, joille vastuullisuus on tullut toimintaan mukaan jälkeenpäin, keskittyvät enemmän raportointiin.