Musiikin mestarikurssiopiskelu opettajan ja opiskelijan näkökilmasta
Eskola, Piia (2007)
Eskola, Piia
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikin mestarikurssiopiskelua opettajan ja opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikkialan mestarikurssien erityispiirteitä ja kuvailla niissä tapahtuvaa opetustoimintaa. Tavoitteena on saada selville tärkeimmät ulkoiset ja sisällölliset tekijät, joista mestarikurssi koostuu. Mestarikurssien vetovoimaa pyritään selvittämään opettajan ja opiskelijan mestarikurssikokemuksia kartoittamalla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään mestarikurssien taustaa. Teemahaastattelujen kautta tarkastellaan mestarikursseilla opettajana toimineen taitelijapedagogin ja mestarikursseilla opiskelleiden opiskelijoiden tuntemuksia, suhtautumista ja näkemyksiä mestarikurssiopiskelusta. Haastatteluista käy ilmi, että mestarikurssi voidaan karkeasti määritellä opetustilanteeksi, jossa toteutuu kolme määrettä. Näitä ovat 1) opetuksen lyhytkestoisuus, 2) yleisön läsnäolo ja 3) opettajana toimii arvostettu opettajaekspertti. Tärkeimpänä näistä erottuu opettajana toimivan taiteilijan tunnettuus ja arvostus alalla. Mestarikurssin vetovoima selittyy opettavan taiteilijan ja opiskelijan intensiivisessä kohtaamisessa. Mestarikurssikäytännöissä ei ilmennyt instrumenttikohtaisia eroja. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että mestarikurssia on vaikea määritellä tarkasti. Mestarikurssilla opiskeleminen ja opettaminen ovat virkistäviä ja antoisia elämyksiä.