Sosiaalinen media kahvilaviestinnässä
Suvisuo, Anni (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716380
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan sosiaalisen median merkitystä kuluttajaviestinnässä. Työn toimeksiantajana toimii Oy Gustav Paulig Ab (myöhemmin Paulig). Sosiaalisen median merkitys kuluttajakäyttäytymisessä on laaja käsite, joten työ keskittyy sosiaalisen median merkitykseen kahvilaviestinnässä. Aihe on ajankohtainen, koska sosiaalisen median merkitys viestinnässä on yksi osa brändien markkinointia.
Kuluttajakäyttäytyminen perustuu kuluttajan omiin mielenkiinnonkohteisiin. Viestinnän ja kuluttajan kohtaamisessa tulee huomioida nämä mielenkiinnonkohteet. Sosiaalinen media luo verkostoja sekä mahdollisuuksia viestinnässä. Yrityksen panostaessaan sosiaalisen median viestintään, se usein saa aikaan tehokasta viestintää kustannustehokkaasti.
Tutkimus on suoritettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa on ollut laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimus järjestettiin online-kyselynä. Painopisteinä kysymyksissä oli aktiivisuus sekä käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa ja kysymyksiä kahviloiden toiminnasta sosiaalisessa mediassa.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että kuluttajalta kuluttajalle toteutettu viestintä opastaa kuluttajan varmemmin ostopäätökseen. Brändin viestintä sosiaalisessa mediassa ei tarvitse aina tapahtua itse brändin toimesta vaan viestinnän mahdollistaja on myös kuluttajalta kuluttajalle ketju. Työn johtopäätöksenä voi todeta, että mitä lähempänä viestinä on totuutta sitä positiivisemmin brändin viesti tavoittaa kuluttajan. Yrityksien tai brändin tulisi toimia aktiivisesti sosiaalisessa mediassa sekä kehittää viestintää siihen suuntaan, että viestistä huokuu kulutta-alta kuluttajalle.
Kuluttajakäyttäytyminen perustuu kuluttajan omiin mielenkiinnonkohteisiin. Viestinnän ja kuluttajan kohtaamisessa tulee huomioida nämä mielenkiinnonkohteet. Sosiaalinen media luo verkostoja sekä mahdollisuuksia viestinnässä. Yrityksen panostaessaan sosiaalisen median viestintään, se usein saa aikaan tehokasta viestintää kustannustehokkaasti.
Tutkimus on suoritettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa on ollut laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimus järjestettiin online-kyselynä. Painopisteinä kysymyksissä oli aktiivisuus sekä käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa ja kysymyksiä kahviloiden toiminnasta sosiaalisessa mediassa.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että kuluttajalta kuluttajalle toteutettu viestintä opastaa kuluttajan varmemmin ostopäätökseen. Brändin viestintä sosiaalisessa mediassa ei tarvitse aina tapahtua itse brändin toimesta vaan viestinnän mahdollistaja on myös kuluttajalta kuluttajalle ketju. Työn johtopäätöksenä voi todeta, että mitä lähempänä viestinä on totuutta sitä positiivisemmin brändin viesti tavoittaa kuluttajan. Yrityksien tai brändin tulisi toimia aktiivisesti sosiaalisessa mediassa sekä kehittää viestintää siihen suuntaan, että viestistä huokuu kulutta-alta kuluttajalle.