Myymälämarkkinoinnin keinot ja niiden kehittäminen : case: Sisustusliike Avelia
Suovanen, Suvi (2016)
Suovanen, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä myymälämarkkinoinnin keinoja turkulainen Sisustusliike Avelia käyttää ja miten näitä keinoja voisi kehittää. Tarkoituksena on perehtyä myymälämarkkinoinnin teoriaan sekä analysoida Avelian tämän hetkisiä myymälämarkkinoinnin keinoja sen valossa. Nykytilanteen pohjalta annetaan kehitysideoita mainonnan suunnittelijan näkökulmasta.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustutaan case-yritykseen sekä yleisellä että markkinoinnillisella tasolla. Toisessa osassa perehdytään myymälämarkkinointiin käsitteenä, sen tavoitteisiin sekä siihen kuuluviin keinoihin, kuten opasteisiin, asiakaskiertoon, esillepanoon, ääniin ja tuoksuihin. Teoriaosan yhteydessä tutkitaan Aveliassa käytössä olevia myymälämarkkinoinnin keinoja sekä tuodaan esille kehitysideoita. Opinnäytetyön kolmannessa osassa käydään läpi myymälämarkkinoinnin tämän hetkisiä trendejä ja tulevaisuuden näkymiä.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että myymälämarkkinointi on hyvin moniulotteinen käsite, joka kattaa kaiken aina esillepanoista ääniin ja tuoksuihin. Tulevaisuudessa myymälämarkkinointi tulee muuttumaan paljonkin, mihin suurimpina syinä ovat kuluttajien elämyshakuisuus sekä verkkokaupan yleistyminen. Case-yrityksen kohdalta opinnäytetyössä selviää, että Avelia on ainutlaatuinen myymälä, joka varmasti jää asiakkaan mieleen. Myymälämarkkinoinnin kannalta parhaiten Aveliassa on onnistuttu opastuksessa, sisäänkäynnissä sekä värien käytössä. Analysoinnin pohjalta voidaan kuitenkin sanoa, että yritys voisi edelleen kehittää asiakaskiertoaan selkeämmäksi, esillepanojaan inspiroivammiksi sekä musiikkiaan tarkemmin valituksi. Koska kahvila sisustusliikkeen yhteydessä on niin hyvä idea, Avelian kannattaisi tuoda sitä entistä enemmän esille.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustutaan case-yritykseen sekä yleisellä että markkinoinnillisella tasolla. Toisessa osassa perehdytään myymälämarkkinointiin käsitteenä, sen tavoitteisiin sekä siihen kuuluviin keinoihin, kuten opasteisiin, asiakaskiertoon, esillepanoon, ääniin ja tuoksuihin. Teoriaosan yhteydessä tutkitaan Aveliassa käytössä olevia myymälämarkkinoinnin keinoja sekä tuodaan esille kehitysideoita. Opinnäytetyön kolmannessa osassa käydään läpi myymälämarkkinoinnin tämän hetkisiä trendejä ja tulevaisuuden näkymiä.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että myymälämarkkinointi on hyvin moniulotteinen käsite, joka kattaa kaiken aina esillepanoista ääniin ja tuoksuihin. Tulevaisuudessa myymälämarkkinointi tulee muuttumaan paljonkin, mihin suurimpina syinä ovat kuluttajien elämyshakuisuus sekä verkkokaupan yleistyminen. Case-yrityksen kohdalta opinnäytetyössä selviää, että Avelia on ainutlaatuinen myymälä, joka varmasti jää asiakkaan mieleen. Myymälämarkkinoinnin kannalta parhaiten Aveliassa on onnistuttu opastuksessa, sisäänkäynnissä sekä värien käytössä. Analysoinnin pohjalta voidaan kuitenkin sanoa, että yritys voisi edelleen kehittää asiakaskiertoaan selkeämmäksi, esillepanojaan inspiroivammiksi sekä musiikkiaan tarkemmin valituksi. Koska kahvila sisustusliikkeen yhteydessä on niin hyvä idea, Avelian kannattaisi tuoda sitä entistä enemmän esille.