Lähiruoka elävöittämässä ruokamatkailua
Lahtinen, Saija (2016)
Lahtinen, Saija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia lähiruoan merkitystä Satakuntalaisissa matkailuyrityksissä, sekä sitä, miten lähiruoan avulla pystyttäisiin elävöittämään matkailutoimintaa. Työssä tutkittiin, kuinka monet yrittäjät käyttävät lähiruokaa ja minkälaisena sen roolia pidetään yrityksessä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös keinoja, miten ruoan avulla pystyttäisiin elävöittämään ruokamatkailua. Halusin tutkia tällaista aihetta, koska se nojautuu aikaisempaan ammattitaustaani ja pidin aihetta mielenkiintoisena sekä ajankohtaisena.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin ruokamatkailua, lähiruokaa ja elävöittämistä. Teoriaosuudessa nojauduttiin kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä internetsivuihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka toteutettiin internetin välityksellä. Kyselylomake lähetettiin Satakuntalaisille ruokamatkailuyrittäjille, tai yrittäjille, joilla oli jonkinlainen kytkös ruokaan. Vastaajat olivat yritysten edustajia. Kyselylomakkeeseen vastaajia oli yhteensä kolmekymmentä kappaletta.
Tuloksista selvisi, että useat yritykset käyttävät lähiruokaa edes jossain määrin toiminnassaan. Lähiruoan suurimpana haittapuolena pidettiin sen korkeaa hintaa ja hankalaa saatavuutta. Lähiruoasta koituvana hyötynä taas pidettiin sen luomaa imagoetua. Myös oman alueen hyvinvointi ja työllisyys, lyhyet jakeluketjut, puhtaus sekä ruoan maittavuus saivat äänensä lähiruoan hyödyistä.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin ruokamatkailua, lähiruokaa ja elävöittämistä. Teoriaosuudessa nojauduttiin kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä internetsivuihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka toteutettiin internetin välityksellä. Kyselylomake lähetettiin Satakuntalaisille ruokamatkailuyrittäjille, tai yrittäjille, joilla oli jonkinlainen kytkös ruokaan. Vastaajat olivat yritysten edustajia. Kyselylomakkeeseen vastaajia oli yhteensä kolmekymmentä kappaletta.
Tuloksista selvisi, että useat yritykset käyttävät lähiruokaa edes jossain määrin toiminnassaan. Lähiruoan suurimpana haittapuolena pidettiin sen korkeaa hintaa ja hankalaa saatavuutta. Lähiruoasta koituvana hyötynä taas pidettiin sen luomaa imagoetua. Myös oman alueen hyvinvointi ja työllisyys, lyhyet jakeluketjut, puhtaus sekä ruoan maittavuus saivat äänensä lähiruoan hyödyistä.