Näytä suppeat kuvailutiedot

Alakouluikäisten tyypillisimmät alaraajojen virheasennot – niiden ennaltaehkäisy- ja hoitokeinot : Opetusmateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille

Vepsäläinen, Maisa; Kilpeläinen, Riikka (2016)

dc.contributor.authorVepsäläinen, Maisa-
dc.contributor.authorKilpeläinen, Riikka-
dc.date.accessioned2016-11-25T06:34:29Z
dc.date.available2016-11-25T06:34:29Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016112417298-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/117716
dc.description.abstractOpinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoa alakouluikäisten (7–12-v.) tyypillisimmistä alaraajojen virheasennoista, niiden ennaltaehkäisy- ja hoitokeinoista. Toteutimme opinnäytetyön tuotekehityksenä ja tavoitteena oli tuottaa opetusmateriaali aiheesta. Hankimme teoriatietoa kirjallisuuskatsauksen avulla, joka koostui ajankohtaisesta ammattikirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Toimeksiantajana opinnäytetyössämme on Mikkelin ammattikorkeakoulu ja kohderyhmämme oli terveydenhoitajakoulutuksen opiskelijaryhmä (S2514KN). Toteutimme kohderyhmälle lokakuussa 2016 opetustilanteen, jonka opetusmateriaali löytyy raportin liitteenä. Halusimme painottaa opinnäytetyössämme terveydenhoitajan roolia lasten alaraajojen virheasentojen ennaltaehkäisyssä ja sitä, kuinka virheasentojen tunnistaminen lapsuudessa ennaltaehkäisee toimintakyvyn muutoksia aikuisiällä. Kouluterveydenhuoltoon kuuluvat lakisääteiset terveystarkastukset, joilla pyritään edistämään lapsen kasvua ja kehitystä. Terveystarkastusten yhteydessä terveydenhoitajalla on merkittävä asema alaraajojen virheasentojen tunnistamisessa. Tunnistamisen ehtona on tietämys alaraajojen normaalista rakenteesta ja toiminnasta sekä kasvusta ja kehityksestä, minkä pohjalta ymmärrys normaalin ja virheellisen rakenteen erosta toteutuu. Tuotekehityksen lopputuote, eli opetusmateriaali koostui erilaisista osa-alueista. Opetusmateriaalissa tuotiin esille terveydenhoitajan rooli alaraajojen virheasentojen ennaltaehkäisevässä työssä ja jalkaterapeutin ammatinkuva. Lisäksi toimme esille alaraajojen normaalin rakenteen ja toiminnan sekä lasten alaraajojen kasvun ja kehityksen, joiden pohjalta tarkempi ymmärrys tyypillisimmistä alaraajojen virheasennoista ja niiden hoitomuodoista tapahtuu. Lopuksi toimme esille keinoja, joilla pystytään vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi alaraajojen virheasentojen syntyyn. Opetustilanteen lopuksi keräsimme kohderyhmältämme palautteen kirjallisesti, joka auttoi meitä arvioimaan opinnäytetyöprosessin onnistumista. Oppaan valmistaminen aiheestamme terveydenhoitajille olisi hyvä jatkotutkimusaihe, jolla olisi kauaskantoisia vaikutuksia.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to increase public health nurse students’ knowledge of primary school aged children’s most common lower limb deformities and their prevention and treatment. The final goal of this thesis was to create new educational material on this theme. The theoretical part includes a literature review based on both professional literature and scientific articles. This thesis was commissioned by Mikkeli University of Applied Sciences. Our educational material was used in teaching a public health nurse student group (S2514KN) in autumn 2016. The educational material is attached in the report. We wanted to emphasize public health nurses’ role in prevention of children’s lower limb deformities. Recognizing the possible deformities in childhood prevents decrease in the ability to function in adulthood. Statutory physical examinations are included in school health care to enhance children’s physical growth and development. Public health nurses play a significant role in recognizing children’s lower limb deformities. Understanding the difference between a normal and a defective structure and function of lower limbs is the prerequisite for recognizing the deformities. The focus in our educational material was on the nurses’ role in the prevention of deformities, and the occupational description of a podiatrist. Additionally, we brought out the normal structure and function as well as the growth and development of children’s lower limbs. Lastly we brought out some preventive measures which can be used to prevent deformations of the lower limbs. After the teaching session we gathered feedback from the target group to assess the relevance of our product development process. For further study it would be useful to make a guide book of our subject for public health nurses for far-reaching effects.en
dc.language.isofin-
dc.publisherMikkelin ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleAlakouluikäisten tyypillisimmät alaraajojen virheasennot – niiden ennaltaehkäisy- ja hoitokeinot : Opetusmateriaali terveydenhoitajaopiskelijoillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2095-
dc.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordKouluterveydenhuolto-
dc.subject.keywordterveydenhoitaja-
dc.subject.keywordjalkaterapia-
dc.subject.keywordennaltaehkäisy-
dc.subject.keywordlapset ja nuoret-
dc.subject.keywordalaraajojen rakenne-
dc.subject.keywordalaraajojen virheasennot-
dc.subject.degreeprogramfi=Jalkaterapia|sv=Fotterapi|en=Podiatry|-
dc.subject.disciplineJalkaterapian koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot