Hyvän blogipalvelun piirteet : case: Markkinointiapu SJR Oy
Valtonen, Tiia (2016)
Valtonen, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia blogipalveluiden käytettävyyttä ja samalla selvittää millaisia ominaisuuksia käyttäjät blogipalvelulta tahtovat. Blogipalveluiden käytettävyyttä tutkittiin keskittymällä kolmeen palvelun osa-alueeseen: ominaisuuksiin, ulkoasuun ja mainontaan. Samassa yhteydessä tutkittiin mitkä ovat käyttäjien mielestä kyseisten osa-alueiden tärkeimmät piirteet, ja millä tavoin näitä osa-alueita voitaisiin mahdollisesti parantaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantajayritys Markkinointiapu SJR Oy voi kehittää omaa blogipalveluaan.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin blogikirjoittajille suunnatulla internetkyselyllä. Kysely koostui pääosin avoimista kysymyksistä, jotta vastauksiksi saatiin laadullisia määreitä. Kyselyllä selvitettiin blogipalveluiden käytettävyyteen positiivisesti ja negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä, miten käyttäjien tyytyväisyyttä palveluun voitaisiin lisätä sen muiden piirteiden osalta. Tutkimus ei testannut aiheesta aikaisemmin luotuja teorioita, vaan pyrki kerätyn aineiston pohjalta tuottamaan uusia näkökulmia ja väittämiä, joille etsittiin lopulta teoriasta vahvistusta.
Tutkimustulosten perusteella kaikki tutkitut osa-alueet vaikuttivat osaltaan käytettävyyteen, niin hyvässä kuin pahassa. Tutkimuksessa selvisi, että blogipalveluiden ominaisuuksien tulisi olla toimivia ja yksinkertaisia käyttää, sekä blogin ulkoasun pitäisi olla selkeä ja helposti selattavissa. Myös mainonnalla oli vaikutusta käytettävyyteen, jos mainokset oli sijoiteltu käyttöä hankaloittaville paikoille. Tutkimuksessa selvisi myös, että blogipalveluilta toivotut ominaisuudet eivät niinkään olleet upouusia, vaan käyttäjät tahtoivat, että nykyisistä perusominaisuuksista tehtäisiin entistä toimivampia. Tulosten perusteella blogipalveluiden tärkeimmäksi kehityskohteeksi valikoituikin perusominaisuuksien parantaminen, koska ne ovat olennainen osa palvelun käyttöä, ja siten myös käytettävyyttä.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin blogikirjoittajille suunnatulla internetkyselyllä. Kysely koostui pääosin avoimista kysymyksistä, jotta vastauksiksi saatiin laadullisia määreitä. Kyselyllä selvitettiin blogipalveluiden käytettävyyteen positiivisesti ja negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä, miten käyttäjien tyytyväisyyttä palveluun voitaisiin lisätä sen muiden piirteiden osalta. Tutkimus ei testannut aiheesta aikaisemmin luotuja teorioita, vaan pyrki kerätyn aineiston pohjalta tuottamaan uusia näkökulmia ja väittämiä, joille etsittiin lopulta teoriasta vahvistusta.
Tutkimustulosten perusteella kaikki tutkitut osa-alueet vaikuttivat osaltaan käytettävyyteen, niin hyvässä kuin pahassa. Tutkimuksessa selvisi, että blogipalveluiden ominaisuuksien tulisi olla toimivia ja yksinkertaisia käyttää, sekä blogin ulkoasun pitäisi olla selkeä ja helposti selattavissa. Myös mainonnalla oli vaikutusta käytettävyyteen, jos mainokset oli sijoiteltu käyttöä hankaloittaville paikoille. Tutkimuksessa selvisi myös, että blogipalveluilta toivotut ominaisuudet eivät niinkään olleet upouusia, vaan käyttäjät tahtoivat, että nykyisistä perusominaisuuksista tehtäisiin entistä toimivampia. Tulosten perusteella blogipalveluiden tärkeimmäksi kehityskohteeksi valikoituikin perusominaisuuksien parantaminen, koska ne ovat olennainen osa palvelun käyttöä, ja siten myös käytettävyyttä.