Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhempien näkemyksiä päiväkodin integroidusta erityisryhmästä

Kettunen, Emma (2016)

 
Avaa tiedosto
emma kettunen.pdf (159.6Kt)
Lataukset: 


Kettunen, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417278
Tiivistelmä
Kettunen, Emma. Vanhempien näkemyksiä päiväkodin integroidusta erityisryhmästä. Helsinki, syksy 2016, 42 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ennakkokäsityksiä vanhemmilla on päiväkodin integroidusta erityisryhmästä ennen lapsen aloittamista ryhmässä. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia käsityksiä vanhemmilla on integroidusta erityisryhmästä lapsen ryhmässä aloittamisen jälkeen. Valmis opinnäytetyö toimii palautteena integroidun erityisryhmän työntekijöille. Valmis tuotos on myös tietopaketti vanhemmille, jotka ovat kiinnostuneita integroidusta erityisryhmästä ja harkitsevat oman lapsensa sijoittamista ryhmään.

Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lapsen kehityksestä, varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta, lapsen yksilöllisestä huomioinnista, erityiskasvatuksesta, erityiskasvatuksen taustasta ja integraatioajattelun kehittymisestä sekä integraatiosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkein. Kyselylomakkeet jaettiin 12 perheelle, joiden lapsi on ollut tai on tutkimusta tehtäessä integroidussa erityisryhmässä. Kyselyyn vastasi 7 perhettä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.

Tutkimuksen mukaan ennakkokäsitykset olivat osittain positiivisia. Huolenaiheita ja pelkoja ilmeni myös. Vanhempia mietitytti joutuuko oma lapsi väkivallan kohteeksi tai alkaako lapsi mallintamaan ei-toivottua käytöstä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni vanhempien olleen pääasiassa tyytyväisiä integroidun erityisryhmän toimintaan. Pieni ryhmäkoko sekä ammattitaitoiset työntekijät luovat lapsen kehitystä tukevan ympäristön. Vanhemmat kokivat lapsen oppivan huomioimaan erilaisuutta integroidussa erityisryhmässä.

Asiasanat: varhaiskasvatus, integraatio, erityiskasvatus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste