Vanhempien näkemyksiä päiväkodin integroidusta erityisryhmästä
Kettunen, Emma (2016)
Kettunen, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417278
Tiivistelmä
Kettunen, Emma. Vanhempien näkemyksiä päiväkodin integroidusta erityisryhmästä. Helsinki, syksy 2016, 42 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ennakkokäsityksiä vanhemmilla on päiväkodin integroidusta erityisryhmästä ennen lapsen aloittamista ryhmässä. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia käsityksiä vanhemmilla on integroidusta erityisryhmästä lapsen ryhmässä aloittamisen jälkeen. Valmis opinnäytetyö toimii palautteena integroidun erityisryhmän työntekijöille. Valmis tuotos on myös tietopaketti vanhemmille, jotka ovat kiinnostuneita integroidusta erityisryhmästä ja harkitsevat oman lapsensa sijoittamista ryhmään.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lapsen kehityksestä, varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta, lapsen yksilöllisestä huomioinnista, erityiskasvatuksesta, erityiskasvatuksen taustasta ja integraatioajattelun kehittymisestä sekä integraatiosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkein. Kyselylomakkeet jaettiin 12 perheelle, joiden lapsi on ollut tai on tutkimusta tehtäessä integroidussa erityisryhmässä. Kyselyyn vastasi 7 perhettä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen mukaan ennakkokäsitykset olivat osittain positiivisia. Huolenaiheita ja pelkoja ilmeni myös. Vanhempia mietitytti joutuuko oma lapsi väkivallan kohteeksi tai alkaako lapsi mallintamaan ei-toivottua käytöstä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni vanhempien olleen pääasiassa tyytyväisiä integroidun erityisryhmän toimintaan. Pieni ryhmäkoko sekä ammattitaitoiset työntekijät luovat lapsen kehitystä tukevan ympäristön. Vanhemmat kokivat lapsen oppivan huomioimaan erilaisuutta integroidussa erityisryhmässä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, integraatio, erityiskasvatus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ennakkokäsityksiä vanhemmilla on päiväkodin integroidusta erityisryhmästä ennen lapsen aloittamista ryhmässä. Tarkoituksena oli myös selvittää, minkälaisia käsityksiä vanhemmilla on integroidusta erityisryhmästä lapsen ryhmässä aloittamisen jälkeen. Valmis opinnäytetyö toimii palautteena integroidun erityisryhmän työntekijöille. Valmis tuotos on myös tietopaketti vanhemmille, jotka ovat kiinnostuneita integroidusta erityisryhmästä ja harkitsevat oman lapsensa sijoittamista ryhmään.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lapsen kehityksestä, varhaiskasvatuksesta, kasvatuskumppanuudesta, lapsen yksilöllisestä huomioinnista, erityiskasvatuksesta, erityiskasvatuksen taustasta ja integraatioajattelun kehittymisestä sekä integraatiosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkein. Kyselylomakkeet jaettiin 12 perheelle, joiden lapsi on ollut tai on tutkimusta tehtäessä integroidussa erityisryhmässä. Kyselyyn vastasi 7 perhettä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen mukaan ennakkokäsitykset olivat osittain positiivisia. Huolenaiheita ja pelkoja ilmeni myös. Vanhempia mietitytti joutuuko oma lapsi väkivallan kohteeksi tai alkaako lapsi mallintamaan ei-toivottua käytöstä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni vanhempien olleen pääasiassa tyytyväisiä integroidun erityisryhmän toimintaan. Pieni ryhmäkoko sekä ammattitaitoiset työntekijät luovat lapsen kehitystä tukevan ympäristön. Vanhemmat kokivat lapsen oppivan huomioimaan erilaisuutta integroidussa erityisryhmässä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, integraatio, erityiskasvatus