Työryhmän turvallisuuskulttuuriin vaikuttaminen ryhmätyömenetelmällä
Hokkanen, Pasi (2016)
Hokkanen, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517479
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työryhmän turvallisuuskulttuuriin vaikuttamista ryhmä-työmenetelmällä. Työn teoreettinen tausta rakentuu turvallisuuskulttuurin tutkimuksessa muodostetuista turvallisuuskulttuurin määritelmistä ja kuvauksista. Turvallisuuskulttuuriin vaikuttamista on lähestytty oppimista sosiaalisena prosessina kuvaavien teorioiden ja argumenttien kautta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata mahdollisuuksia vaikuttaa työryhmän turvallisuuskulttuuriin ryhmätyöskentelyn keinoin. Tarkasteltavaksi tapaukseksi on valittu Merisota-koulussa kadettien merenkulun käytännön harjoitteluun osallistuville kouluttajille järjestetyt ryhmätyöskentelytapaamiset kesän 2016 väyläajoharjoituksen riskianalyysin laatimiseen liittyen.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kahtena ryhmätyötapaamisena, joissa hyödynnettiin po-tentiaalisten ongelmien analyysia (POA) ryhmätyömenetelmänä. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusaineisto teemoiteltiin turvallisuuskulttuurin psykologisten ja sosiaalisten ulottuvuuksien jaottelun mukaisesti (Reiman, Pietikäinen & Oedewald 2008) ja analysoitiin teorialähtöisesti oppimista sosiaalisena prosessina kuvaavien argumenttien lähtökohdista.
Aineiston perusteella työryhmän turvallisuuskulttuuriin on mahdollista vaikuttaa organisaation turvallisuutta käsittelevillä keskusteluilla ainakin turvallisuuskulttuurin psykologisten ja sosiaalisten ulottuvuuksien kautta. Keskusteluilla saattaa olla vaikutusta siihen, miten työryhmän jäsenet ymmärtävät työhön mahdollisesti liittyvät vaarat, niiden syntymekanismin ja heidän omat vaikutusmahdollisuutensa organisaation turvallisuuteen.
Vuorovaikutuksessa on mahdollista muodostaa perusta sille, miten työssä eteen tulevia tilanteita määritellään, millaisia toimintatapoja yksilöt näissä tilanteissa valitsevat ja mitä tilanteista opitaan. Aineiston perusteella ryhmäkeskustelut toivat ryhmän jäsenille uusia näkökulmia työhön liittyviin vaaroihin. Uudet näkökulmat voidaan tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen perusteella tulkita oppimiseksi tai lisääntyneeksi ymmärrykseksi.
Osallisuuden työryhmässä on todettu muokkaavan sitä mitä teemme, mitä olemme ja miten tulkitsemme omia tekojamme. Aineiston perusteella työn turvallisuudesta keskustelu vaikutti siihen, miten turvallisuusnäkökulma tuli esiin toteutetussa harjoituksessa ja miten se näkyi haastateltujen päivittäisessä työskentelyssä. Aineiston pohjalta voidaan tehdä päätelmä siitä, että työn turvallisuuden nostaminen työryhmän keskusteluun ja osaksi työn tarkastelua ohjaa keskusteluun osallistuneita tarkastelemaan työskentelyään enemmän työn turvallisuuden näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata mahdollisuuksia vaikuttaa työryhmän turvallisuuskulttuuriin ryhmätyöskentelyn keinoin. Tarkasteltavaksi tapaukseksi on valittu Merisota-koulussa kadettien merenkulun käytännön harjoitteluun osallistuville kouluttajille järjestetyt ryhmätyöskentelytapaamiset kesän 2016 väyläajoharjoituksen riskianalyysin laatimiseen liittyen.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kahtena ryhmätyötapaamisena, joissa hyödynnettiin po-tentiaalisten ongelmien analyysia (POA) ryhmätyömenetelmänä. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusaineisto teemoiteltiin turvallisuuskulttuurin psykologisten ja sosiaalisten ulottuvuuksien jaottelun mukaisesti (Reiman, Pietikäinen & Oedewald 2008) ja analysoitiin teorialähtöisesti oppimista sosiaalisena prosessina kuvaavien argumenttien lähtökohdista.
Aineiston perusteella työryhmän turvallisuuskulttuuriin on mahdollista vaikuttaa organisaation turvallisuutta käsittelevillä keskusteluilla ainakin turvallisuuskulttuurin psykologisten ja sosiaalisten ulottuvuuksien kautta. Keskusteluilla saattaa olla vaikutusta siihen, miten työryhmän jäsenet ymmärtävät työhön mahdollisesti liittyvät vaarat, niiden syntymekanismin ja heidän omat vaikutusmahdollisuutensa organisaation turvallisuuteen.
Vuorovaikutuksessa on mahdollista muodostaa perusta sille, miten työssä eteen tulevia tilanteita määritellään, millaisia toimintatapoja yksilöt näissä tilanteissa valitsevat ja mitä tilanteista opitaan. Aineiston perusteella ryhmäkeskustelut toivat ryhmän jäsenille uusia näkökulmia työhön liittyviin vaaroihin. Uudet näkökulmat voidaan tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen perusteella tulkita oppimiseksi tai lisääntyneeksi ymmärrykseksi.
Osallisuuden työryhmässä on todettu muokkaavan sitä mitä teemme, mitä olemme ja miten tulkitsemme omia tekojamme. Aineiston perusteella työn turvallisuudesta keskustelu vaikutti siihen, miten turvallisuusnäkökulma tuli esiin toteutetussa harjoituksessa ja miten se näkyi haastateltujen päivittäisessä työskentelyssä. Aineiston pohjalta voidaan tehdä päätelmä siitä, että työn turvallisuuden nostaminen työryhmän keskusteluun ja osaksi työn tarkastelua ohjaa keskusteluun osallistuneita tarkastelemaan työskentelyään enemmän työn turvallisuuden näkökulmasta.