Visuaalisen yritysidentiteetin johtaminen suomalaisissa yrityksissä
Litukka, Hanna (2016)
Litukka, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717751
Tiivistelmä
Työn tavoite oli tutustua yrityskuvan ja brändin syntyyn sekä pyrkiä avaamaan niihin liittyvää, monitulkintaista käsitteistöä koskien muun muassa yritysidentiteettiä, profiilia, imagoa ja mainetta. Lisäksi työssä perehdytään tarkemmin yrityksen visuaaliseen identiteettiin, sen merkitykseen yrityksen menestyksen kannalta sekä sen oikeaoppiseen johtamiseen. Visuaalisen ilmeen ollessa olennainen osa visuaalista yritysidentiteettiä käydään työssä läpi myös sen keskeisimmät elementit. Näitä ovat logo ja liikemerkki, värimaailma, typografia, painotuotteet, verkkosivusto sekä graafinen ohjeisto.
Termistön selvittämisen jälkeen työssä keskitytään kahteen keskeiseen, suomalaiseen yritysidentiteettiin ja niiden taustalla eläviin arvomaailmoihin. Tutkittavina yrityksinä toimivat koruvalmistaja Kalevala Koru sekä leipomo- ja ruokapalvelualalla toimiva perheyritys Fazer. Yritysten visuaalisia ilmeitä analysoidaan aiemmissa luvuissa opitun tiedon kautta. Työn kannalta oleellisinta on, miten johdonmukainen yrityksen visuaalinen identiteetti on ollut ajan kuluessa ja millaisin visuaalisin keinoin se on pyrkinyt toteuttamaan yritysidentiteettiään. Yrityksiin tutustuttaessa käy myös ilmi, millaisia ovat erityisesti suomalaiset yritysarvot.
Termistön selvittämisen jälkeen työssä keskitytään kahteen keskeiseen, suomalaiseen yritysidentiteettiin ja niiden taustalla eläviin arvomaailmoihin. Tutkittavina yrityksinä toimivat koruvalmistaja Kalevala Koru sekä leipomo- ja ruokapalvelualalla toimiva perheyritys Fazer. Yritysten visuaalisia ilmeitä analysoidaan aiemmissa luvuissa opitun tiedon kautta. Työn kannalta oleellisinta on, miten johdonmukainen yrityksen visuaalinen identiteetti on ollut ajan kuluessa ja millaisin visuaalisin keinoin se on pyrkinyt toteuttamaan yritysidentiteettiään. Yrityksiin tutustuttaessa käy myös ilmi, millaisia ovat erityisesti suomalaiset yritysarvot.