Moniammatillinen yhteistyö diabeteksen hoidossa : Analyysi moniammatillisen koulutusintervention vaikutuksista
Puustinen, Anna (2016)
Puustinen, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617625
Tiivistelmä
Diabetes on yleinen sairaus: Suomessa arvellaan noin 500 000 ihmisen sairastavan diabetesta. Diabeetikon hoito vaatii monien eri ammattiryhmien erityisosaamista. Hoitoon osallistuvat ammattikunnat kouluttautuvat perusopintojen aikana toisistaan erillään. Moniammatillisen yhteistyön on todettu parantavan hoidon laatua, lääkäreiden ja hoitajien tyytyväisyyttä työhönsä, kustannustehokkuutta, potilasturvallisuutta sekä vähentävän hoitovirheitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoiden käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä ja diabeteksen moniammatillisesta hoidosta sekä kuvata käsityksissä tapahtuvaa muutosta moniammatillisen koulutusintervention jälkeen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden käsityksistä moniammatillisesta yhteistyöstä ja diabeteksen moniammatillisesta hoidosta sekä kartoittaa opiskelijoiden moniammatillisia valmiuksia. Opinnäytetyö toteutettiin osana laajempaa diabetesosaamisen moniammatillista kehittämisprojektia.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Teemahaastatteluiden pohjalta muodostui kaksi pääluokkaa: tiimityöhön vaikuttavat tekijät ja moniammatillisuus diabeteksen hoidossa. Tiimityöhön vaikuttavat tekijät koostuivat tiimityötaidoista, yhteistyön ilmapiiristä, ulkoisista tekijöistä ja tiimityön tavoitteista. Moniammatillisuuden diabeteksen hoidossa määriteltiin koostuvan tekijöistä, jotka mahdollistavat moniammatillisen yhteistyön tekemisen sekä diabeteksen hoidon osa-alueista, joilla moniammatillisuutta voidaan hyödyntää.
Moniammatillisella koulutuksella voidaan vaikuttaa terveydenhuollon ammattilaisten asenteisiin, ammatillisten roolien muotoutumiseen, tiimityötaitoihin sekä tiedolliseen pääomaan. Koulutusintervention seurauksena opiskelijat oppivat toistensa ammattitaidosta ja koulutuksesta, mikä edesauttaa moniammatillisen yhteistyön toteutumista. Tietoisuus toisten osaamisesta ja tiedollisesta pääomasta täsmensi opiskelijoiden rooleja potilaan hoidossa. Koulutusinterventio lisäsi myös opiskelijoiden tietoisuutta diabeetikon kokonaisvaltaisista tarpeista, kuten esimerkiksi psyykkisen tuen tarpeesta sairauden kanssa elämisessä. Moniammatillista koulutusta tulisi jatkossa lisätä.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Teemahaastatteluiden pohjalta muodostui kaksi pääluokkaa: tiimityöhön vaikuttavat tekijät ja moniammatillisuus diabeteksen hoidossa. Tiimityöhön vaikuttavat tekijät koostuivat tiimityötaidoista, yhteistyön ilmapiiristä, ulkoisista tekijöistä ja tiimityön tavoitteista. Moniammatillisuuden diabeteksen hoidossa määriteltiin koostuvan tekijöistä, jotka mahdollistavat moniammatillisen yhteistyön tekemisen sekä diabeteksen hoidon osa-alueista, joilla moniammatillisuutta voidaan hyödyntää.
Moniammatillisella koulutuksella voidaan vaikuttaa terveydenhuollon ammattilaisten asenteisiin, ammatillisten roolien muotoutumiseen, tiimityötaitoihin sekä tiedolliseen pääomaan. Koulutusintervention seurauksena opiskelijat oppivat toistensa ammattitaidosta ja koulutuksesta, mikä edesauttaa moniammatillisen yhteistyön toteutumista. Tietoisuus toisten osaamisesta ja tiedollisesta pääomasta täsmensi opiskelijoiden rooleja potilaan hoidossa. Koulutusinterventio lisäsi myös opiskelijoiden tietoisuutta diabeetikon kokonaisvaltaisista tarpeista, kuten esimerkiksi psyykkisen tuen tarpeesta sairauden kanssa elämisessä. Moniammatillista koulutusta tulisi jatkossa lisätä.