Puutu huolella
Tiainen, Erika (2008)
Tiainen, Erika
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia varhaisesta puuttumisesta lastensuojelutoimia vaativissa tilanteissa. Työn keskeisiä teemoja ovat lastensuojelullisen huolen ilmeneminen päiväkodissa, varhaisen puuttumisen toteuttaminen lapsesta heränneen huolen pohjalta sekä varhaisen puuttumisen edistäminen päiväkodissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös tuoda esille päiväkodin työntekijöiden näkökulma varhaiseen puuttumiseen. Työn teoriaosuudessa käsitellään huolta lapsesta, varhaista puuttumista, sekä päivähoitoa puuttumisen ympäristönä. Teoreettisen osan tarkoituksena on sekä esitellä varhaisen puuttumisen prosessia että luoda viitekehys, jota vasten niin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia kuin tutkimuksen johtopäätöksiäkin voidaan reflektoida. Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Kahdesta heinolalaisesta päiväkodista haastateltiin yhteensä kuutta työntekijää. Tutkimustulokset osoittavat, että lastensuojelullinen huoli ilmenee päiväkodissa pääasiassa lapsen oireilusta, lapsen hoitamattomuudesta ja perhelähtöisistä syistä. Huolitilanteiden pohjalta toimimisen lähtökohtana on huolen vakavuuden arviointi, jonka perusteella päätetään muiden toimien tarpeellisuudesta. Tutkimuksen mukaan puuttumisen prosessi etenee useimmissa tapauksissa työntekijöiden välisten keskustelujen jälkeen huolen puheeksiottoon lapsen vanhempien kanssa ja sen myötä muiden yhteistyötahojen mukaantuloon. Päiväkodin lähtökohdat varhaisen puuttumisen toteuttamiseen perustuvat haastateltujen työntekijöiden mukaan päiväkodin erityiseen, muista puuttumisessa mukanaolevista tahoista poikkeavaan, rooliin sekä ammatin mukanaan tuomiin velvollisuuksiin. Varhaisen puuttumisen edistämiseksi työntekijät puolestaan kaipaavat tutkimustulosten perusteella koulutusta, joka antaisi sekä tietopohjaa että rohkeutta toteuttaa puuttumista vaikeissakin tilanteissa.