Kolmiportainen tuki prosessina Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa
Harjunen, Henna (2016)
Harjunen, Henna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517568
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin kolmessa Vaasan kaupungin päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta ja toimivuudesta varhaiskasvatuksessa. Onko kolmiportaisen tuen prosessi lastentarhaopettajien mielestä toimiva ja ovatko lapsille suunnatut tukitoimet laadukkaita? Tutkimukseen osallistui 12 lastentarhanopettajaa kolmesta Vaasan kaupungin päiväkodista. Kolmiportainen tuki sisältää kolme tasoa: yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Kolmiportaisen tuen tarkoitus on tukea lapsen kehitystä tämän tarpeiden mukaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu erityisvarhaiskasvatuksesta, kolmiportaisen tuen teoriasta sekä laadusta varhaiskasvatuksessa. Keskeisiä käsitteitä ovat kolmiportainen tuki, erityisvarhaiskasvatus, varhainen puuttuminen ja lastentarhanopettajan ammattitaito. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla kyselomakkeilla, joissa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni lastentarhanopettajien turhautuminen kolmiportaisen tuen prosessin hitauteen. Tukitoimet aloitetaan päiväkodissa heti kun tuen tarve huomataan, mutta esimerkiksi erityisen tuen päätöksen saaminen kestää liian kauan. Huolta herättivät terapeuttien puute ja kiertävän erityislastentarhanopettajan kiireinen aikataulu. Päiväkodin henkilökunnan koettiin olevan ammattitaitoisia ja motivoituneita tukemaan tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu erityisvarhaiskasvatuksesta, kolmiportaisen tuen teoriasta sekä laadusta varhaiskasvatuksessa. Keskeisiä käsitteitä ovat kolmiportainen tuki, erityisvarhaiskasvatus, varhainen puuttuminen ja lastentarhanopettajan ammattitaito. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla kyselomakkeilla, joissa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni lastentarhanopettajien turhautuminen kolmiportaisen tuen prosessin hitauteen. Tukitoimet aloitetaan päiväkodissa heti kun tuen tarve huomataan, mutta esimerkiksi erityisen tuen päätöksen saaminen kestää liian kauan. Huolta herättivät terapeuttien puute ja kiertävän erityislastentarhanopettajan kiireinen aikataulu. Päiväkodin henkilökunnan koettiin olevan ammattitaitoisia ja motivoituneita tukemaan tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia.