Sukupuolisensitiivisyys vaasalaisissa päiväkodeissa : Tutkimus kasvatushenkilökunnan sukupuolittuneista toimintatavoista
Fahler, Jasmin; Mannila, Noora (2016)
Fahler, Jasmin
Mannila, Noora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517579
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli tarkastella, toteutuuko sukupuolisensitiivinen kasvatus vaasalaisissa päiväkodeissa. Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe ja siitä puhutaan yhä enenevässä määrin. Tutkimuksessa tutkittiin, kuinka sukupuolisensitiivisyys toteutuu kasvatushenkilökunnan toiminnassa lasten kanssa, sekä kartoitettiin kasvattajien tietämystä aiheesta. Tutkimus tehtiin Vaasan kaupungin päiväkoteihin.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee sukupuolta ja sen moninaisuutta, sukupuolittuneita käytäntöjä kasvatuksessa, sukupuolisensitiivisyyttä, sensitiivisyyttä, sukupuolirooleja, normeja ja stereotypioita sekä niiden vaikutusta lapseen. Teoria-osuudessa esitellään myös aiempia aihetta käsitteleviä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla yhden päiväkodin lapsiryhmää noin kahden tunnin ajan. Kyselylomakkeita jaettiin havainnointipäiväkodin lisäksi kolmeen muuhun päiväkotiin, ja niihin vastattiin anonyymisti. Osallistuneita päiväkoteja oli siis yhteensä neljä ja vastauksia saatiin 18 kappaletta. Vastauksista selvisi, että tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvattajien tietämys sukupuolisensitiivisyydestä on keskimäärin melko pintapuolista. Siitä huolimatta toiminta kyseisissä päiväkodeissa on suurimmaksi osaksi sukupuolisensitiivistä ja lasten asettaminen sukupuolimuotteihin on hyvin vähäistä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee sukupuolta ja sen moninaisuutta, sukupuolittuneita käytäntöjä kasvatuksessa, sukupuolisensitiivisyyttä, sensitiivisyyttä, sukupuolirooleja, normeja ja stereotypioita sekä niiden vaikutusta lapseen. Teoria-osuudessa esitellään myös aiempia aihetta käsitteleviä tutkimuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla yhden päiväkodin lapsiryhmää noin kahden tunnin ajan. Kyselylomakkeita jaettiin havainnointipäiväkodin lisäksi kolmeen muuhun päiväkotiin, ja niihin vastattiin anonyymisti. Osallistuneita päiväkoteja oli siis yhteensä neljä ja vastauksia saatiin 18 kappaletta. Vastauksista selvisi, että tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvattajien tietämys sukupuolisensitiivisyydestä on keskimäärin melko pintapuolista. Siitä huolimatta toiminta kyseisissä päiväkodeissa on suurimmaksi osaksi sukupuolisensitiivistä ja lasten asettaminen sukupuolimuotteihin on hyvin vähäistä.