Musiikin kuuntelu suoratoistopalveluissa : Siirtyminen albumeista soittolistoihin
Kaartoluoma, Mikko (2016)
Kaartoluoma, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918075
Tiivistelmä
2015 oli ensimmäinen vuosi Suomessa, kun äänitealalla saatiin enemmän tuloja suoratoistopalveluista kuin fyysisten levyjen myynnistä. Suoratoistopalveluissa korvaukset äänitteiden oikeudenhaltijoille kertyvät yksittäisten kappaleiden toistojen perusteella. Alan toimijoiden keskuudessa ja mediassa on keskusteltu viimeisen vuoden aikana musiikkialbumeiden tulevaisuudesta. Ryhdyin tutkimaan kyseistä aihetta ja myös sitä, kuinka suoratoistopalvelut ovat vaikuttaneet kuuntelutottumuksiin ja musiikkialaan laajemmin.
Opinnäytetyöni toisessa osiossa käyn läpi ääniteteollisuuden ja kuuntelutottumusten historiaa. Tutkin, kuinka eri tekijät ovat eri aikoina vaikuttaneet siihen miten äänitteitä kuunnellaan. Tämän viitekehyksen avulla on mahdollista tehdä parempia johtopäätöksiä siitä kuinka musiikkia kulutetaan tulevaisuudessa uudenlaisten digitaalisten palveluiden myötä.
Tein nuorille heidän kuuntelutottumuksistaan kyselyn, jonka tuloksia esittelen opinnäytetyön kolmannessa osiossa. Erityisesti nuoret ovat ottaneet käyttöönsä musiikin suoratoistopalvelut ja heidän tapansa kuunnella musiikkia suoratoistona saattaa edustaa tulevaisuuden kuuntelutottumusta.
Tarkastelin neljää vuoden 2015 kulta- ja platina-albumia yksityiskohtaisesti ja esittelen tulokset opinnäytetyöni neljännessä osiossa. Nämä albumit edustavat eri genrejä ja niitä on pyritty markkinoimaan eri kohderyhmille. Tein kaaviot kyseisten albumeiden Spotify-kuunteluista ja esittelen miten niiden julkaisut eroavat toisistaan.
Opinnäytetyön viidenteen osioon olen kerännyt äänitealan asiantuntijoilta kommentteja suoratoistopalveluiden vaikutuksista alaan. Tätä varten haastattelin levy-yhtiöiden edustajia ja keräsin kommentteja musiikkialan seminaareista ja artikkeleista, jotka käsittelivät kyseistä asiaa.
Viimeisessä osiossa esittelen tutkimuskysymykseen vastaukseni ja pohdintojani aiheen tiimoilta. Esitän myös aiheen mahdolliselle jatkotutkimukselle.
Opinnäytetyöni toisessa osiossa käyn läpi ääniteteollisuuden ja kuuntelutottumusten historiaa. Tutkin, kuinka eri tekijät ovat eri aikoina vaikuttaneet siihen miten äänitteitä kuunnellaan. Tämän viitekehyksen avulla on mahdollista tehdä parempia johtopäätöksiä siitä kuinka musiikkia kulutetaan tulevaisuudessa uudenlaisten digitaalisten palveluiden myötä.
Tein nuorille heidän kuuntelutottumuksistaan kyselyn, jonka tuloksia esittelen opinnäytetyön kolmannessa osiossa. Erityisesti nuoret ovat ottaneet käyttöönsä musiikin suoratoistopalvelut ja heidän tapansa kuunnella musiikkia suoratoistona saattaa edustaa tulevaisuuden kuuntelutottumusta.
Tarkastelin neljää vuoden 2015 kulta- ja platina-albumia yksityiskohtaisesti ja esittelen tulokset opinnäytetyöni neljännessä osiossa. Nämä albumit edustavat eri genrejä ja niitä on pyritty markkinoimaan eri kohderyhmille. Tein kaaviot kyseisten albumeiden Spotify-kuunteluista ja esittelen miten niiden julkaisut eroavat toisistaan.
Opinnäytetyön viidenteen osioon olen kerännyt äänitealan asiantuntijoilta kommentteja suoratoistopalveluiden vaikutuksista alaan. Tätä varten haastattelin levy-yhtiöiden edustajia ja keräsin kommentteja musiikkialan seminaareista ja artikkeleista, jotka käsittelivät kyseistä asiaa.
Viimeisessä osiossa esittelen tutkimuskysymykseen vastaukseni ja pohdintojani aiheen tiimoilta. Esitän myös aiheen mahdolliselle jatkotutkimukselle.