Kohti muutosta: yrittäjyyskurssin luominen ammatilliseen opetukseen
Kerstinen, Anne (2016)
Kerstinen, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316964
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin osaamisperusteisuuden tuomat muutokset ammattiopetuksessa 2015-2016, testattiin verkko- ja mobiilisovellusten tarkoituksenmukaista lisäämistä opetuksen tueksi Sataedun tarjoamin resurssein, luotiin yrittäjyyskurssimateriaali nykyaikaisen opettajuuden näkökulmat ja vaatimukset huomioiden.
Tutkimuksen tuloksena todettiin osaamisperusteisuuden nopeuttavan opiskelijan mahdollisuutta valmistua opinnoistaan, lisäksi hänen aiempaa osaamistaan pystytään hyödyntämään paremmin. Muutuvan opettajuuden myötä opiskelijat tulee arvioida tasapuolisemmin osaamisen perusteella, kiinnittämättä huomiota poissaoloihin ja opettajan henkilökohtaisiin näkemyksiin. Opiskelijoiden motivaation ylläpitämiseksi opettajuuden tulee muuttua ohjaavaan rooliin sekä ohjata opiskelija entistä yksilöllisemmin kohti valmistumista. Osaamisperusteisuuden todettiin tuoneen kuitenkin myös kasvatuksellisia ristiriitoja poissaolojen suhteen sekä vaativan opettajakunnan asenteiden muuttumista.
Erilaiset ilmaiset sovellukset todettiin opetuksessa hyviksi työkaluiksi, oikeiden sovellusten löytyminen oli kuitenkin ongelmallista. Osaamistasoltaan opiskelijoiden todettiin olevan hyvin eritasoisia. Osa opiskelijoista oli opettajia selvästi edellä eri sovellusten käytössä, mutta osallaopiskelijoista oli myös isoja puutteita osaamisessa. Tietohallinnon tuki oli uusia sovelluksia käyttöönotettaessa pakollista tilanteissa, joissa opiskelijoiden ja opettajan tietämys ei riittänyt. Tietohallinnon todettiinkin olevan tärkeä tuki opetuksen muuttamiseksi tieto-ja viestintäteknologiaa hyödyntävämmäksi. Eri sovellusten käyttöönotossa todettiin suurimmaksi haasteeksi opettajan rohkeuden ja osaamisen puute sekä haluttomuus astua omalle epämukavuus alueelle.
Kehittämistyön yrittäjyyskurssin sisällöistä saatiin tutkimustietoutta pilot -kokeilun avulla. Pilot kokeilu toteutettiin Sataedussa matkailu-, ravitsemus- ja talousalalla. Palautteiden perusteella kurssisisältöä muokattiin. Valmis kurssimateriaali tukee eri tahtiin etenevien opiskelijoiden osaamisperusteisuuden toteutumista sekä opetuksen muuttamista.
Tutkimuksen tuloksena todettiin osaamisperusteisuuden nopeuttavan opiskelijan mahdollisuutta valmistua opinnoistaan, lisäksi hänen aiempaa osaamistaan pystytään hyödyntämään paremmin. Muutuvan opettajuuden myötä opiskelijat tulee arvioida tasapuolisemmin osaamisen perusteella, kiinnittämättä huomiota poissaoloihin ja opettajan henkilökohtaisiin näkemyksiin. Opiskelijoiden motivaation ylläpitämiseksi opettajuuden tulee muuttua ohjaavaan rooliin sekä ohjata opiskelija entistä yksilöllisemmin kohti valmistumista. Osaamisperusteisuuden todettiin tuoneen kuitenkin myös kasvatuksellisia ristiriitoja poissaolojen suhteen sekä vaativan opettajakunnan asenteiden muuttumista.
Erilaiset ilmaiset sovellukset todettiin opetuksessa hyviksi työkaluiksi, oikeiden sovellusten löytyminen oli kuitenkin ongelmallista. Osaamistasoltaan opiskelijoiden todettiin olevan hyvin eritasoisia. Osa opiskelijoista oli opettajia selvästi edellä eri sovellusten käytössä, mutta osallaopiskelijoista oli myös isoja puutteita osaamisessa. Tietohallinnon tuki oli uusia sovelluksia käyttöönotettaessa pakollista tilanteissa, joissa opiskelijoiden ja opettajan tietämys ei riittänyt. Tietohallinnon todettiinkin olevan tärkeä tuki opetuksen muuttamiseksi tieto-ja viestintäteknologiaa hyödyntävämmäksi. Eri sovellusten käyttöönotossa todettiin suurimmaksi haasteeksi opettajan rohkeuden ja osaamisen puute sekä haluttomuus astua omalle epämukavuus alueelle.
Kehittämistyön yrittäjyyskurssin sisällöistä saatiin tutkimustietoutta pilot -kokeilun avulla. Pilot kokeilu toteutettiin Sataedussa matkailu-, ravitsemus- ja talousalalla. Palautteiden perusteella kurssisisältöä muokattiin. Valmis kurssimateriaali tukee eri tahtiin etenevien opiskelijoiden osaamisperusteisuuden toteutumista sekä opetuksen muuttamista.