Markkinointisuunnitelma : case: matkailualan yritys
Korpi, Krista; Lemberg, Tiina (2016)
Korpi, Krista
Lemberg, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma toimeksiantajan kohdeyritykselle. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli lisätä kohdeyrityksen tunnettavuutta Suomessa. Kohdeyritys toimii Virossa, ja on vuokrattavissa yksityiskäyttöön sekä yrityksille että yksityishenkilöille. Kohdeyritys tarjoaa ryhmille majoituksen lisäksi ravintolapalveluita.
Työn teoriaperusta koostui suomen- ja englanninkielisestä tutkimuskirjallisuudesta ja internetlähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lähtökohta-analyyseja, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä markkinointiviestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja se sisälsi toimeksiantajan haastattelun. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma vuodelle 2017. Kehitysehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin uusia markkinointitoimenpiteitä, kuten Facebook-mainonnan sekä -sivujen päivittämisen, hakusanamainonnan, internetsivujen uusimisen, Instagram-sivujen päivittämisen, sosiaalisen median kilpailut, uutiskirjeen teon, esitteiden painattamisen, lehtiartikkelit, blogivierailut sekä messut. Lisäksi suunnitelmassa ehdotettiin hakusivustoja, joissa kohdeyritys voi olla esillä sekä annettiin suosituksia henkilökohtaisen myyntityön ja yhteistyökumppanuuden hyödyntämiseen. Markkinointisuunnitelma sisälsi myös budjetoinnin ja aikataulutuksen.
Työn teoriaperusta koostui suomen- ja englanninkielisestä tutkimuskirjallisuudesta ja internetlähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lähtökohta-analyyseja, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä markkinointiviestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja se sisälsi toimeksiantajan haastattelun. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma vuodelle 2017. Kehitysehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin uusia markkinointitoimenpiteitä, kuten Facebook-mainonnan sekä -sivujen päivittämisen, hakusanamainonnan, internetsivujen uusimisen, Instagram-sivujen päivittämisen, sosiaalisen median kilpailut, uutiskirjeen teon, esitteiden painattamisen, lehtiartikkelit, blogivierailut sekä messut. Lisäksi suunnitelmassa ehdotettiin hakusivustoja, joissa kohdeyritys voi olla esillä sekä annettiin suosituksia henkilökohtaisen myyntityön ja yhteistyökumppanuuden hyödyntämiseen. Markkinointisuunnitelma sisälsi myös budjetoinnin ja aikataulutuksen.