Hissivalmistajien kunnossapitopalvelujen vertailututkimus
Kuvaja, Niina (2016)
Kuvaja, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118567
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena on vertailla kolmen johtavan hissivalmistajan palvelutarjoomaa ja vetää sen perusteella johtopäätöksiä alan palvelutarjonnasta yleensä. Löydettyjen tulosten perusteella on tarkoitus koota johtopäätöksiä palvelutarjonnasta ja antaa kehitysehdotuksia alan yrityksille.
Insinöörityö aloitetaan esittelemällä kohdeyritykset, hissien kunnossapitoala sekä työn tavoitteet ja toteutus. Työssä keskitytään palveluiden, erityisesti palvelupaketin näkökulmaan. Alan kirjallisuudesta kootaan parhaita näkökulmia palvelupaketin ja laajennetun palvelutarjooman tarkasteluun sekä kootaan käsitekehys.
Käsitekehys käsittää ydinpalvelut, avustavat palvelut, tukipalvelut, nimenomaiset ja tiedostamattomat palvelut sekä laajennetun palvelutarjooman. Käsitekehyksen avulla vertaillaan hissivalmistajien palvelutarjoomaa. Vertailtava aineisto hankitaan ainoastaan yritysten internetsivustoilta ja yritysten palveluista kootaan taulukko, johon on kerätty kaikki määritellyt palvelut yritysten internetsivustoilta.
Tehdyn vertailun perusteella käy ilmi, että alan ydinpalvelut ovat hyvin samankaltaisia keskenään, eivätkä yritykset voi erottautua niillä. Eniten eroavaisuuksia löytyy tuki- ja avustavista palveluista. Internetsivustojen perusteella oli haastavaa tutkia nimenomaisia ja tiedostamattomia palveluita.
Kone Hissit Oy:lla on tämän vertailututkimuksen mukaan laajin palvelutarjooma sekä monipuolisimmat palvelut, joista löytyy tietoa helposti ja monipuolisesti. Vertailututkimuksen palvelutarjoomaltaan heikoin yritys on Schindler Oy. Hyvät ja osittain muita laajemmat ydinpalvelut eivät riitä, jos ei voi liitännäispalveluilla erottua muista kilpailijoista.
Insinöörityö antaa kattavan kuvan alan palvelutarjonnasta alalla. Merkittävimmät kehitysehdotukset keskittyvät palveluiden parempaan esille tuontiin, palveluiden kokonaisuuksiksi kehittämiseen sekä vuorovaikutustilanteiden ja palelukokemuksen kehittämiseen. Palvelumuotoilun hyödyntäminen hissienkunnossapitoalalla voi tuoda uutta ja innovatiivista näkökulmaa alan palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisempään suuntaan.
Insinöörityö aloitetaan esittelemällä kohdeyritykset, hissien kunnossapitoala sekä työn tavoitteet ja toteutus. Työssä keskitytään palveluiden, erityisesti palvelupaketin näkökulmaan. Alan kirjallisuudesta kootaan parhaita näkökulmia palvelupaketin ja laajennetun palvelutarjooman tarkasteluun sekä kootaan käsitekehys.
Käsitekehys käsittää ydinpalvelut, avustavat palvelut, tukipalvelut, nimenomaiset ja tiedostamattomat palvelut sekä laajennetun palvelutarjooman. Käsitekehyksen avulla vertaillaan hissivalmistajien palvelutarjoomaa. Vertailtava aineisto hankitaan ainoastaan yritysten internetsivustoilta ja yritysten palveluista kootaan taulukko, johon on kerätty kaikki määritellyt palvelut yritysten internetsivustoilta.
Tehdyn vertailun perusteella käy ilmi, että alan ydinpalvelut ovat hyvin samankaltaisia keskenään, eivätkä yritykset voi erottautua niillä. Eniten eroavaisuuksia löytyy tuki- ja avustavista palveluista. Internetsivustojen perusteella oli haastavaa tutkia nimenomaisia ja tiedostamattomia palveluita.
Kone Hissit Oy:lla on tämän vertailututkimuksen mukaan laajin palvelutarjooma sekä monipuolisimmat palvelut, joista löytyy tietoa helposti ja monipuolisesti. Vertailututkimuksen palvelutarjoomaltaan heikoin yritys on Schindler Oy. Hyvät ja osittain muita laajemmat ydinpalvelut eivät riitä, jos ei voi liitännäispalveluilla erottua muista kilpailijoista.
Insinöörityö antaa kattavan kuvan alan palvelutarjonnasta alalla. Merkittävimmät kehitysehdotukset keskittyvät palveluiden parempaan esille tuontiin, palveluiden kokonaisuuksiksi kehittämiseen sekä vuorovaikutustilanteiden ja palelukokemuksen kehittämiseen. Palvelumuotoilun hyödyntäminen hissienkunnossapitoalalla voi tuoda uutta ja innovatiivista näkökulmaa alan palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisempään suuntaan.