ENSIHOIDON POTILASTYYTYVÄISYYSKYSELY KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRIN ALUEELLA
Kantalainen, Markku; Honkonen, Jenny; Paananen, Markus (2016)
Kantalainen, Markku
Honkonen, Jenny
Paananen, Markus
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517393
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jenny Honkonen, Markku Kantalainen, Markus Paananen. Ensihoidon potilastyytyväisyyskysely Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Syksy 2016. 52 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Pieksämäki, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä ensihoidon potilaat ovat saamaansa hoitoon Keski-Suomen sairaanhoitopiirien alueella. Tutkimus oli työelämälähtöinen, ja työn tilaajana toimi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin ensihoito. Ensihoito siirtyi sairaanhoitopiirin järjestettäväksi vuoden 2013 alusta, aikaisemmin ensihoidon järjestämisvastuu oli kunnilla. Opinnäytetyönä tehty potilastyytyväisyyskysely on Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella järjestyksessään toinen, mutta ensimmäinen sairaanhoitopiirin ollessa järjestämisvastuussa.
Kysely toteutettiin kyselylomakkeiden avulla, ja se oli tutkimusasetelmaltaan kvantitatiivinen. Ensihoitajat jakoivat kyselylomakkeita heidän hoitamilleen potilaille. Lisäksi opinnäytetyön tekijät jakoivat lomakkeita Keski-Suomen keskussairaalan yhteispäivystyksessä. Päivystyksessä kyselylomakkeita jaettiin potilaille, jotka saapuivat sairaalaan ensihoidon kuljettamina tai muulla kyydillä ensihoitajien ohjeistuksen mukaisesti. Kyselyn ulkopuolelle rajattiin alaikäiset, huomattavasti päihtyneet, muistisairaat, aikaan ja paikkaan orientoitumattomat sekä tajuttomat potilaat. Lisäksi kyselyn ulkopuolelle jäivät hoitolaitossiirroissa olleet potilaat, joille ei suoritettu matkan aikana hoitotoimenpiteitä. Kyselyitä jaettiin yhteensä 435 kappaletta.
Kyselyitä palautui 99 kappaletta (23 %). Vastaajista naisia oli 64 % ja miehiä 36 %. Sukupuolensa ilmoittamatta jättäneitä oli 17 %. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli yli 65-vuotiaita (60 %). Tutkimustulos kertoo potilaiden olevan jokseenkin tyytyväisiä saamaansa ensihoitoon Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Tyytymättömyyttä koettiin eniten kysymyksessä “Omaiseni huomioitiin ensihoitajien toimesta”. Tyytyväisyyttä koettiin eniten kysymyksessä “Ensihoitajien käyttäytyminen oli asiallista ja kohteliasta”.
Opinnäytetyönä tehty potilastyytyväisyyskysely toimii ensihoidon laadun mittarina. Tutkimustuloksissa esiin nousseita kehittämiskohtia voidaan käyttää hyväksi ensihoidon koulutuksissa. Kyselyn voi toistaa määräajoin potilastyytyväisyyden mittaamiseksi. Kyselyn jakotapaa tulisi kuitenkin muuttaa tulevaisuudessa luotettavamman tutkimustuloksen saamiseksi.
Asiasanat: ensihoito, hoidon laatu, potilastyytyväisyys.
Jenny Honkonen, Markku Kantalainen, Markus Paananen. Ensihoidon potilastyytyväisyyskysely Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Syksy 2016. 52 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Pieksämäki, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä ensihoidon potilaat ovat saamaansa hoitoon Keski-Suomen sairaanhoitopiirien alueella. Tutkimus oli työelämälähtöinen, ja työn tilaajana toimi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin ensihoito. Ensihoito siirtyi sairaanhoitopiirin järjestettäväksi vuoden 2013 alusta, aikaisemmin ensihoidon järjestämisvastuu oli kunnilla. Opinnäytetyönä tehty potilastyytyväisyyskysely on Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella järjestyksessään toinen, mutta ensimmäinen sairaanhoitopiirin ollessa järjestämisvastuussa.
Kysely toteutettiin kyselylomakkeiden avulla, ja se oli tutkimusasetelmaltaan kvantitatiivinen. Ensihoitajat jakoivat kyselylomakkeita heidän hoitamilleen potilaille. Lisäksi opinnäytetyön tekijät jakoivat lomakkeita Keski-Suomen keskussairaalan yhteispäivystyksessä. Päivystyksessä kyselylomakkeita jaettiin potilaille, jotka saapuivat sairaalaan ensihoidon kuljettamina tai muulla kyydillä ensihoitajien ohjeistuksen mukaisesti. Kyselyn ulkopuolelle rajattiin alaikäiset, huomattavasti päihtyneet, muistisairaat, aikaan ja paikkaan orientoitumattomat sekä tajuttomat potilaat. Lisäksi kyselyn ulkopuolelle jäivät hoitolaitossiirroissa olleet potilaat, joille ei suoritettu matkan aikana hoitotoimenpiteitä. Kyselyitä jaettiin yhteensä 435 kappaletta.
Kyselyitä palautui 99 kappaletta (23 %). Vastaajista naisia oli 64 % ja miehiä 36 %. Sukupuolensa ilmoittamatta jättäneitä oli 17 %. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli yli 65-vuotiaita (60 %). Tutkimustulos kertoo potilaiden olevan jokseenkin tyytyväisiä saamaansa ensihoitoon Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Tyytymättömyyttä koettiin eniten kysymyksessä “Omaiseni huomioitiin ensihoitajien toimesta”. Tyytyväisyyttä koettiin eniten kysymyksessä “Ensihoitajien käyttäytyminen oli asiallista ja kohteliasta”.
Opinnäytetyönä tehty potilastyytyväisyyskysely toimii ensihoidon laadun mittarina. Tutkimustuloksissa esiin nousseita kehittämiskohtia voidaan käyttää hyväksi ensihoidon koulutuksissa. Kyselyn voi toistaa määräajoin potilastyytyväisyyden mittaamiseksi. Kyselyn jakotapaa tulisi kuitenkin muuttaa tulevaisuudessa luotettavamman tutkimustuloksen saamiseksi.
Asiasanat: ensihoito, hoidon laatu, potilastyytyväisyys.