Laulaa voi missä vaan : Musiikki tukena lapsen tunnetaitojen kehityksessä päiväkodissa
Haapamäki, Maria (2016)
Haapamäki, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318909
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää miten musiikkia voi hyödyntää lapsen tunnetaitojen kehityksessä työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi selvitin, miten musiikkia käytetään päiväkodissa ja työntekijöiden havaintoja siitä, mitä tunteita lapset kokevat päiväkodissa. Opinnäytetyöni aluksi selvitin mitä tunteet ovat ja mistä musiikki koostuu. Lisäksi selvitin varhaiskasvatuksen roolia lasten tunnetaidoissa sekä miten musiikkikasvatus näkyy päiväkodissa. Perehdyin myös siihen, miten musiikki vaikuttaa meidän tunteisiimme. Lopuksi käsittelen tutkimustuloksia.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja keräsin tutkimusaineiston teemahaastattelemalla varhaiskasvatuksen työntekijöitä. Haastatteluita oli yhteensä kahdeksan kahdessa eri päiväkodissa ja kahdelta eri paikkakunnalta. Haastattelin viisi lastentarhanopettajaa, yhtä lähihoitajaa, lastenohjaajaa ja päivähoitajaa.
Tuloksista ilmeni lasten ilmaisevan päiväkodissa pääsääntöisesti kaikkia tunteita. Tunteiden ilmaisuun saattoi kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi se, oliko lapsi juuri aloittanut päiväkodissa. Kasvattajien mukaan musiikin käyttö riippui työntekijöistä ja päiväkodista. Musiikkia käytettiin musiikkituokioiden lisäksi myös päiväkodin arjessa esimerkiksi lepohetkellä tai siirtymätilanteissa. Musiikkia pidettiin hyödyllisenä ja sillä koettiin olevan lapsiin rauhoittava sekä innostava vaikutus. Musiikin avulla pystyi myös motivoimaan lasta hänen kokiessa turhautumista. Musiikin avulla pystyi harjoittelemaan esimerkiksi tunteiden tunnistamista ja rentoutumista.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja keräsin tutkimusaineiston teemahaastattelemalla varhaiskasvatuksen työntekijöitä. Haastatteluita oli yhteensä kahdeksan kahdessa eri päiväkodissa ja kahdelta eri paikkakunnalta. Haastattelin viisi lastentarhanopettajaa, yhtä lähihoitajaa, lastenohjaajaa ja päivähoitajaa.
Tuloksista ilmeni lasten ilmaisevan päiväkodissa pääsääntöisesti kaikkia tunteita. Tunteiden ilmaisuun saattoi kuitenkin vaikuttaa esimerkiksi se, oliko lapsi juuri aloittanut päiväkodissa. Kasvattajien mukaan musiikin käyttö riippui työntekijöistä ja päiväkodista. Musiikkia käytettiin musiikkituokioiden lisäksi myös päiväkodin arjessa esimerkiksi lepohetkellä tai siirtymätilanteissa. Musiikkia pidettiin hyödyllisenä ja sillä koettiin olevan lapsiin rauhoittava sekä innostava vaikutus. Musiikin avulla pystyi myös motivoimaan lasta hänen kokiessa turhautumista. Musiikin avulla pystyi harjoittelemaan esimerkiksi tunteiden tunnistamista ja rentoutumista.