Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Seinäjoen Fransmannin lounastuotteen kehittäminen

Kantola, Anni (2016)

 
Avaa tiedosto
Kantola_Anni.pdf (652.7Kt)
Lataukset: 


Kantola, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoen Fransmannin lounastuotteen kehittämistarpeita ja uusien lounasasiakkaiden hankkimista, lähinnä markkinoinnin näkökulmasta. Aiemmin lounaaseen sisältyi kolme pääruokavaihtoehtoa lautasannoksina, salaattipöydän ja keiton kera. Tämän vaihtoehtona pelkkä salaattipöytä keiton kanssa. Kesäkuussa lounaasta päätettiin kannattamattomuuden vuoksi jättää pääruokavaihtoehdot kokonaan pois ja salaattipöytää laajennettiin sekä tehtiin ruokaisammaksi.

Teoriaosuudessa perehdyttiin ruokatuotteen kehittämiseen ja markkinointiviestintään. Kilpailija-analyysi tehtiin benchmarkkaamalla kolmen kilpailevan yrityksen lounastarjontaa. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä mielikuvakyselyä käyttäen. Kysely tehtiin paperiversiona Fransmannin asiakkaille sekä kahden lähiyrityksen työntekijöille.

Benchmarkkaamalla ja kyselyn tulosten perusteella saatiin selville, että Fransmannin vahvuutena on lounastuote. Makua ja ulkonäköä pidettiin erittäin hyvänä tai hyvänä. Kilpaileviin yrityksiin verrattuna hinta on kuitenkin korkeampi. Vastaavasti salaattipöytä on paljon laajempi. Tuloksista saatiin selville, että lounaalla lautastarjoilua ei pidetä tärkeänä, sen sijaan lounasruoka halutaan saada nopeasti ja edullisesti. Haluttiin myös selvittää mitä mieltä ihmiset ovat salaattipöydän sekoitesalaateista tai sekoita itse -salaateista. Tällä hetkellä Fransmannin salaattipöytä koostuu sekoitesalaateista, mutta tulosten perusteella niiden määrää voisi vähentää. Salaattipöydässä voisi käyttää tämän hetken ruokatrendejä hyväkseen sekä huomioida erityisruokavaliot ja kasvisruokailijat.

Tutkimustulosten ja swotin avulla pohdittiin kehittämisehdotuksia lounastuotteeseen ja sen markkinointiin. Tavoitteena uusien lounasasiakkaiden saaminen yritykseen. Myynninedistämisessä ulkoiseen, mutta myös sisäiseen markkinointiin on muistettava panostaa. Sosiaalisen median käyttöön voisi panostaa enemmän ja käyttää esimerkiksi hintakampanjoita. Sosiaalisen median avulla asiakaskuntaa voitaisiin mahdollisesti saada laajentumaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste