Sosiaalinen media markkinointiväylänä : orgaaninen vs. maksettu mainonta Goodway Hotel & Resort:n Facebook-markkinoinnissa
Korvenranta, Anna (2016)
Korvenranta, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318910
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu Goodway Hotel & Resort:n Facebook-sivujen luomisprosessiin. Teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa ja Facebookia markkinointikanavina. Teoriaosuudessa tutustutaan sosiaalisen median suosituimpiin kanaviin ja Facebookiin erikseen, sillä tutkimus toteutettiin Facebookissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata maksettua ja orgaanista eli ilmaista mainontaa toisiinsa ja pyrkiä löytämään seikkoja, jotka tukevat maksetun mainonnan kannattavuutta. Tutkimuksessa Facebookiin luotiin mainos, joka oli sivuilla viikon ajan. Tätä ajanjaksoa verrattiin täysin orgaanisen mainonnan viikkoon. Tutkimusmenetelmät pohjautuivat suoraan Facebookista saatavaan dataan. Datasta havainnoitiin sivutykkäysten lukumääriä, sivuvierailuita ja mainoksen saavuttamien ihmisten lukumäärää.
Tuloksien perusteella voitiin havaita, että maksettu mainonta lisää Facebook -sivujen näkyvyyttä. Aktiviteetit ja sivuvierailut lisääntyivät sinä aikana kun mainos oli voimassa. Sivutykkäyksien ja -vierailuiden määrät moninkertaistuivat orgaanisen mai-nonnan viikkoon verrattuna ja mainoksen kokonaiskattavuus tavoitti yhteensä yli 65 000 ihmistä. Muuten kattavuus on ollut muutaman ihmisen luokkaa per viikko.
Tutkimuksella saavutettiin se, mitä haluttiinkin. Tulokset ovat valideja ja tutkimus olisi helposti toistettavissa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että maksettu mainonta on yritykselle kannattava keino tavoittaa ihmisiä Facebookissa. Tutkimuksessa käytettiin pientä budjettia ja jo tällä tavoitettiin lukuisia ihmisiä. Jotta tutkimuksesta saataisiin entistä validimpi ja reliaabelimpi, tulisi se toistaa. Kannattaisi myös harkita kohderyhmän ikähaarukan suurentamista ja mahdollisesti mainoksen kohdentamista hieman suuremmalle alueelle. Mainoksen voisi myös räätälöidä niin, että se palvelisi sekä paikallisia asukkaita, että turisteja. Tämän saavuttamiseksi voisi käyttää esimerkiksi kahta kieltä. Myös sivulle tehtävillä päivityksillä ja erilaisilla kilpailuilla voitaisiin helposti nostaa sivun näkyvyyttä täysin ilmaiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata maksettua ja orgaanista eli ilmaista mainontaa toisiinsa ja pyrkiä löytämään seikkoja, jotka tukevat maksetun mainonnan kannattavuutta. Tutkimuksessa Facebookiin luotiin mainos, joka oli sivuilla viikon ajan. Tätä ajanjaksoa verrattiin täysin orgaanisen mainonnan viikkoon. Tutkimusmenetelmät pohjautuivat suoraan Facebookista saatavaan dataan. Datasta havainnoitiin sivutykkäysten lukumääriä, sivuvierailuita ja mainoksen saavuttamien ihmisten lukumäärää.
Tuloksien perusteella voitiin havaita, että maksettu mainonta lisää Facebook -sivujen näkyvyyttä. Aktiviteetit ja sivuvierailut lisääntyivät sinä aikana kun mainos oli voimassa. Sivutykkäyksien ja -vierailuiden määrät moninkertaistuivat orgaanisen mai-nonnan viikkoon verrattuna ja mainoksen kokonaiskattavuus tavoitti yhteensä yli 65 000 ihmistä. Muuten kattavuus on ollut muutaman ihmisen luokkaa per viikko.
Tutkimuksella saavutettiin se, mitä haluttiinkin. Tulokset ovat valideja ja tutkimus olisi helposti toistettavissa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että maksettu mainonta on yritykselle kannattava keino tavoittaa ihmisiä Facebookissa. Tutkimuksessa käytettiin pientä budjettia ja jo tällä tavoitettiin lukuisia ihmisiä. Jotta tutkimuksesta saataisiin entistä validimpi ja reliaabelimpi, tulisi se toistaa. Kannattaisi myös harkita kohderyhmän ikähaarukan suurentamista ja mahdollisesti mainoksen kohdentamista hieman suuremmalle alueelle. Mainoksen voisi myös räätälöidä niin, että se palvelisi sekä paikallisia asukkaita, että turisteja. Tämän saavuttamiseksi voisi käyttää esimerkiksi kahta kieltä. Myös sivulle tehtävillä päivityksillä ja erilaisilla kilpailuilla voitaisiin helposti nostaa sivun näkyvyyttä täysin ilmaiseksi.