Ketä kiinnostaa? Kotihoidon asiakkaan ääni tieteellisissä julkaisuissa 2005-2015
Nevalainen, Kyösti; Sarelainen, Artur (2016)
Nevalainen, Kyösti
Sarelainen, Artur
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519176
Tiivistelmä
Ketä kiinnostaa? Kotihoidon asiakkaan ääni tieteellisissä julkaisuissa 2005–2015
Opinnäytetyön oli tarkoitus selvittää, millaista tutkimustietoa kotihoidon asiakkaiden asiakaskokemuksista on saatavilla sekä millaisia päätelmiä niistä on tehty. Tavoitteena oli antaa kotihoidon työntekijöille, asiakkaille ja opiskelijoille tietoa siitä, millaisena kotihoidon asiakkaat kokevat saamansa palvelun. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon tarjoamien palveluiden kehittämisessä sekä kohdentamisessa vastaamaan paremmin asiakkaiden ilmaisemia tarpeita.
Tutkimusaineisto kotihoidon asiakaskokemuksista oli pirstaleista, joten tutkimusmenetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka sopi tutkimusaineiston vertailuun hyvin. Aineisto koottiin vuosina 2005–2015 tehdyistä vähintään pro gradu -tasoisista tutkimuksista. Kotihoidon asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä saamiensa kotihoidon palveluiden laatuun ja saatavuuteen, mutta he kokivat palvelussa myös selviä puutteita, kuten ongelmat tarpeiden tunnistamisessa, mielipiteiden sivuuttaminen sekä voimavarojen hyödyntämättä ja huomioimatta jättäminen. Kotihoidon palvelu vastaa hyvin asiakkaiden fyysisiin tarpeisiin, mutta henkilökunnan tulee käydä asiakkaiden kanssa toistuvasti keskustelua myös heidän arvoistaan, tunteistaan ja näkemyksistään. Näin saatua informaatiota hyödyntämällä asiakkaille voidaan antaa yksilöllistä ja laadukasta hoitoa ja hoivaa, joka vastaa myös asiakkaiden sosiaalisiin, psyykkisiin ja hengellisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön oli tarkoitus selvittää, millaista tutkimustietoa kotihoidon asiakkaiden asiakaskokemuksista on saatavilla sekä millaisia päätelmiä niistä on tehty. Tavoitteena oli antaa kotihoidon työntekijöille, asiakkaille ja opiskelijoille tietoa siitä, millaisena kotihoidon asiakkaat kokevat saamansa palvelun. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kotihoidon tarjoamien palveluiden kehittämisessä sekä kohdentamisessa vastaamaan paremmin asiakkaiden ilmaisemia tarpeita.
Tutkimusaineisto kotihoidon asiakaskokemuksista oli pirstaleista, joten tutkimusmenetelmäksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka sopi tutkimusaineiston vertailuun hyvin. Aineisto koottiin vuosina 2005–2015 tehdyistä vähintään pro gradu -tasoisista tutkimuksista. Kotihoidon asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä saamiensa kotihoidon palveluiden laatuun ja saatavuuteen, mutta he kokivat palvelussa myös selviä puutteita, kuten ongelmat tarpeiden tunnistamisessa, mielipiteiden sivuuttaminen sekä voimavarojen hyödyntämättä ja huomioimatta jättäminen. Kotihoidon palvelu vastaa hyvin asiakkaiden fyysisiin tarpeisiin, mutta henkilökunnan tulee käydä asiakkaiden kanssa toistuvasti keskustelua myös heidän arvoistaan, tunteistaan ja näkemyksistään. Näin saatua informaatiota hyödyntämällä asiakkaille voidaan antaa yksilöllistä ja laadukasta hoitoa ja hoivaa, joka vastaa myös asiakkaiden sosiaalisiin, psyykkisiin ja hengellisiin tarpeisiin.