Haavan alipaineimuhoidon sidosvaihto : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Mattila, Elisa; Paloviita, Taina (2016)
Mattila, Elisa
Paloviita, Taina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719340
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo alipaineimuhoidon sidosvaihdosta Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää mitä on alipaineimuhoito ja miten alipaineimuhoidon sidosvaihto tehdään. Tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoa ja osaamista alipaineimu-hoidosta ja sen sidosvaihdosta potilas huomioiden. Työelämäyhteytenä toimi Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön yksikkö.
Opinnäytetyön teoreettisissa lähtökohdissa käsitellään laadukas haavanhoito, alipaineimuhoito ja sen sidosvaihto sekä hyvän opetusvideon kriteerejä. Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo hoitotyön opiskelijoille. Opetusvideolla käydään läpi, miten potilas huomioidaan, mitä välineitä tarvitaan ja miten aseptiikka toteutetaan alipaineimuhoidon sidosvaihdon aikana. Potilaan kohtaamista on korostettu videolla siten, että videon potilaana esiintyy nuken lisäksi myös oikea henkilö. Opetusmenetelmänä video palvelee opiskelijoita, jotka oppivat sekä visuaalisesti että auditiivisesti. Opetusvideo antaa valmiuksia alipaineimuhoidosta hoitotyön opiskelijoille sekä harjoitteluun että työelämään. Opetusvideon käyttötarkoitusta ei ole rajattu tiettyyn opintovaiheeseen, vaan se soveltuu näytettäväksi milloin vain opintojen aikana.
Sekä opinnäytetyössä että opetusvideolla esitetään alipaineimuhoidon sidosvaihdossa käytettäviä välineitä ja selvitetään sidosvaihdon eri vaiheet potilas huomioiden. Opetusvideo selkeyttää hoitotyön ammattilaisen työvaiheita alipaineimuhoidon sidosvaihdossa. Opinnäytetyön kehittämisehdotukseksi nousi uuden opetusvideon tekeminen, jossa esiteltäisiin useita ja haastavia haavoja, jolloin voitaisiin tuoda esille eri sidosmenetelmiä alipaineimuhoidossa. Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa selvitettäisiin sekä hoitajien että potilaiden kokemuksia alipaineimuhoidosta.
Opinnäytetyön teoreettisissa lähtökohdissa käsitellään laadukas haavanhoito, alipaineimuhoito ja sen sidosvaihto sekä hyvän opetusvideon kriteerejä. Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo hoitotyön opiskelijoille. Opetusvideolla käydään läpi, miten potilas huomioidaan, mitä välineitä tarvitaan ja miten aseptiikka toteutetaan alipaineimuhoidon sidosvaihdon aikana. Potilaan kohtaamista on korostettu videolla siten, että videon potilaana esiintyy nuken lisäksi myös oikea henkilö. Opetusmenetelmänä video palvelee opiskelijoita, jotka oppivat sekä visuaalisesti että auditiivisesti. Opetusvideo antaa valmiuksia alipaineimuhoidosta hoitotyön opiskelijoille sekä harjoitteluun että työelämään. Opetusvideon käyttötarkoitusta ei ole rajattu tiettyyn opintovaiheeseen, vaan se soveltuu näytettäväksi milloin vain opintojen aikana.
Sekä opinnäytetyössä että opetusvideolla esitetään alipaineimuhoidon sidosvaihdossa käytettäviä välineitä ja selvitetään sidosvaihdon eri vaiheet potilas huomioiden. Opetusvideo selkeyttää hoitotyön ammattilaisen työvaiheita alipaineimuhoidon sidosvaihdossa. Opinnäytetyön kehittämisehdotukseksi nousi uuden opetusvideon tekeminen, jossa esiteltäisiin useita ja haastavia haavoja, jolloin voitaisiin tuoda esille eri sidosmenetelmiä alipaineimuhoidossa. Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa selvitettäisiin sekä hoitajien että potilaiden kokemuksia alipaineimuhoidosta.