Raportoinnin automatisointi ja sen vaikutukset digitoimistossa : Case: Mediatoimisto X
Lahtinen, Valtteri (2016)
Lahtinen, Valtteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619279
Tiivistelmä
Teknologian kehittyessä pystytään työpaikoilla siirtämään yhä useammin manuaalista prosessityötä työntekijöiltä teknologian pohjalta tuotettavaksi, jolloin arvokasta työaikaa voidaan allokoida enemmän kohti tulkintaa ja analyysiä vaativiin tehtäviin. Raportoinnin automatisoinnilla tarkoitetaan kampanjasuoritusdatan automaattista keräämistä yhteen datavarastoon sekä tämän datan yhdistelyä ja järjesteltyä tulkintaa. Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda prosessikuvaus kohdeyritykselle raportoinnin automatisoinnista sekä sen vaikutuksista digimediatoimiston päivittäiseen toimintaan sekä prosesseihin.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan kehittämishanke, joka koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi raportoinnin automatisoinnin taustalla vaikuttavia liiketoiminnallisia ilmiöitä sekä taustatietoa raportoinnin automatisoinnin kannalta tärkeistä teknisistä alustoista. Opinnäytetyön toinen osa on itse prosessikuvaus, jossa esitellään raportoinnin automatisointi prosessina, sen vaikutukset digitoimiston sisäisiin prosesseihin sekä raportoinnin automatisoinnin mahdollistamat muutokset kohdeyrityksen tarjoomassa.
Opinnäytetyön pohjalta syntynyt johtopäätös oli, että raportoinnin automatisoinnilla saadaan kohdeyrityksessä lukuisia liiketoiminnallisia hyötyjä muun muassa prosessien tehostumisen sekä liiketoimintatiedon hallinnan kannalta. Raportoinnin kautta saadaan lukuisia oppeja kampanjasuorittamisesta niin asiakkaille kuin myös mediatoimistolle itselleen, jolloin näiden oppien kautta voi mediatoimisto yhdessä asiakkaan kanssa tuottaa tuloksellisempaa ja tehokkaampaa markkinointia tulevaisuudessa.
Tämä opinnäytetyö on muodoltaan kehittämishanke, joka koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi raportoinnin automatisoinnin taustalla vaikuttavia liiketoiminnallisia ilmiöitä sekä taustatietoa raportoinnin automatisoinnin kannalta tärkeistä teknisistä alustoista. Opinnäytetyön toinen osa on itse prosessikuvaus, jossa esitellään raportoinnin automatisointi prosessina, sen vaikutukset digitoimiston sisäisiin prosesseihin sekä raportoinnin automatisoinnin mahdollistamat muutokset kohdeyrityksen tarjoomassa.
Opinnäytetyön pohjalta syntynyt johtopäätös oli, että raportoinnin automatisoinnilla saadaan kohdeyrityksessä lukuisia liiketoiminnallisia hyötyjä muun muassa prosessien tehostumisen sekä liiketoimintatiedon hallinnan kannalta. Raportoinnin kautta saadaan lukuisia oppeja kampanjasuorittamisesta niin asiakkaille kuin myös mediatoimistolle itselleen, jolloin näiden oppien kautta voi mediatoimisto yhdessä asiakkaan kanssa tuottaa tuloksellisempaa ja tehokkaampaa markkinointia tulevaisuudessa.