AVUSTAJA-PALVELUMALLIN KEHITTÄMINEN JOENSUUN KAUPUNGIN VAMMAISPALVELULLE
Joronen, Tuula; Tikka, Sari (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Joronen, Tuula
Tikka, Sari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919684
Tiivistelmä
Henkilökohtainen apu on vammaispalvelulain mukainen palvelu, jossa palvelua toteutetaan kolmella eri järjestämistavalla. Kunnan omana toimintana järjestettävä palvelu on tutkimusten mukaan vähän käytetty järjestämistapa Suomessa. Joensuun vammaispalvelussa henkilökohtaista apua toteutettiin ennen kehittämistyötä työnantajamallilla ja ostopalvelun kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vammaispalvelulle vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua. Tehtävänä oli luoda Joensuun kaupungin vammaispalveluun henkilökohtaiseen apuun avustaja-palvelumalli ja sitä tukeva esimiestoiminta osaamisen johtamisen näkökulmasta. Osaamisen johtaminen toimii esimiestoiminnan työvälineenä, jolla tuetaan työntekijöiden osaamisen kehittämistä uuden toimintamallin tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin osallistavia kehittämismenetelmiä käyttäen. Ohjausryhmän, asiakkaiden ja työntekijöiden osallistaminen olivat avustapalvelumallin kehittämisen keskiössä. Palvelua kehitettiin asiakas- ja työntekijäpalautteen mukaisesti.
Tuloksena oli toimiva ja asiakaslähtöinen avustaja-palvelu, jonka kautta osa-työkykyisillä työntekijöillä on mahdollisuus kevyempiin työtehtäviin osaamisen johtamisen keinoin. Jatkotutkimusideana avustaja-palvelun vaikuttavuuden arviointia muutaman vuoden kuluttua
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vammaispalvelulle vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua. Tehtävänä oli luoda Joensuun kaupungin vammaispalveluun henkilökohtaiseen apuun avustaja-palvelumalli ja sitä tukeva esimiestoiminta osaamisen johtamisen näkökulmasta. Osaamisen johtaminen toimii esimiestoiminnan työvälineenä, jolla tuetaan työntekijöiden osaamisen kehittämistä uuden toimintamallin tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin osallistavia kehittämismenetelmiä käyttäen. Ohjausryhmän, asiakkaiden ja työntekijöiden osallistaminen olivat avustapalvelumallin kehittämisen keskiössä. Palvelua kehitettiin asiakas- ja työntekijäpalautteen mukaisesti.
Tuloksena oli toimiva ja asiakaslähtöinen avustaja-palvelu, jonka kautta osa-työkykyisillä työntekijöillä on mahdollisuus kevyempiin työtehtäviin osaamisen johtamisen keinoin. Jatkotutkimusideana avustaja-palvelun vaikuttavuuden arviointia muutaman vuoden kuluttua