Digi-Liipo : verkkoalusta Porvoo Campuksen liiketalouden monimuotototeutuksen käyttöön
Häyry, Tiia (2016)
Häyry, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä hyvin selkeä, helppolukuinen ja havainnollinen verkkoalusta digitaalisen oppimisen työkaluista, joiden avulla opettaja voi lisätä digitaalisia elementtejä omaa työhönsä työelämän muutokseen ketterästi reagoiden. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ”Digi-Liipo” verkkoalusta, jota hyödynnetään Porvoon Campuksen monimuotototeutuksen uuden opetussuunnitelman suunnittelussa sekä monimuototiimin yhteisten verkostomaisten toimintatapojen kehitystyössä. Toimeksiantajana toimi koulutusohjelmajohtaja Heljä Mäntylä.
Työn tietoperustassa keskitytään työelämän muutoksen erilaisiin näkökulmin ja vaikutuksiin kuten digitalisaation merkittävään kasvuun ja työn tekemisen fyysisen sijainnin merkityksen poistumiseen. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen käsittelyosiossa kerrotaan tarkemmin produktista eli SharePoint-alustalle toteutetusta Digi-Liipo – verkkoalustasta, joka kokoaa hyväksi havaittuja työvälineitä, joiden avulla verkostomainen työskentely ja luova ongelmanratkaisukyky vahvistuvat muutoksen keskellä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jossa on havaittavissa myös tutkimuksellisia piirteitä. Aineistoa työhön kerättiin kirjallisuuden ja havainnoinnin lisäksi benchmarkaamalla toisen ammattikorkeakoulun vastaavaa yksikköä. Opinnäytetyön tekemisen ajan työstettiin samalla uutta opetussuunnitelmaa; laadittiin tavoitteita ja suunniteltiin tulevaa. Opetussuunnitelmatyön kehitystä ja tuloksia on myös nähtävissä opinnäytetyön produktissa.
Liiketalouden monimuotototeutuksen uuden opetussuunnitelman tavoitteissa kirjattiin selkeästi ylös tavoitteet moderneista pedagogisista menetelmistä ja digitaalisuuden hyödyntämisestä opetuksessa. Digi-Liipo verkkoalusta sisältää verkosta ja kirjallisuudesta kerättyä monimuotoista materiaalia pedagogisista menetelmistä ja työkaluista. Verkkoalusta toimii verkostoituvan opettajuuden alustana ja käyttäjät täydentävät alustaa tuoden omia parhaita käytäntöjään muiden tietoon ja saataville.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin kesällä 2016 ja itse toteutus tapahtui syksyn 2016 aikana.
Työn tietoperustassa keskitytään työelämän muutoksen erilaisiin näkökulmin ja vaikutuksiin kuten digitalisaation merkittävään kasvuun ja työn tekemisen fyysisen sijainnin merkityksen poistumiseen. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen käsittelyosiossa kerrotaan tarkemmin produktista eli SharePoint-alustalle toteutetusta Digi-Liipo – verkkoalustasta, joka kokoaa hyväksi havaittuja työvälineitä, joiden avulla verkostomainen työskentely ja luova ongelmanratkaisukyky vahvistuvat muutoksen keskellä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jossa on havaittavissa myös tutkimuksellisia piirteitä. Aineistoa työhön kerättiin kirjallisuuden ja havainnoinnin lisäksi benchmarkaamalla toisen ammattikorkeakoulun vastaavaa yksikköä. Opinnäytetyön tekemisen ajan työstettiin samalla uutta opetussuunnitelmaa; laadittiin tavoitteita ja suunniteltiin tulevaa. Opetussuunnitelmatyön kehitystä ja tuloksia on myös nähtävissä opinnäytetyön produktissa.
Liiketalouden monimuotototeutuksen uuden opetussuunnitelman tavoitteissa kirjattiin selkeästi ylös tavoitteet moderneista pedagogisista menetelmistä ja digitaalisuuden hyödyntämisestä opetuksessa. Digi-Liipo verkkoalusta sisältää verkosta ja kirjallisuudesta kerättyä monimuotoista materiaalia pedagogisista menetelmistä ja työkaluista. Verkkoalusta toimii verkostoituvan opettajuuden alustana ja käyttäjät täydentävät alustaa tuoden omia parhaita käytäntöjään muiden tietoon ja saataville.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin kesällä 2016 ja itse toteutus tapahtui syksyn 2016 aikana.