Kannatustoiminta jalkapallossa bisneksenä
Isotupa, Valtteri (2016)
Isotupa, Valtteri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, millaista liiketoiminta on kannatustoiminnan ympärillä suomalaisessa jalkapallossa ja miten sitä voisi kehittää. Kehittämistä tutkitaan selvittämällä kannatustoimintaan vaikuttavia tekijöitä ja tapoja, joilla niitä voisi parantaa.
Monessa Euroopan maassa kannatustoiminta ja sen hyödyntäminen ovat suuri bisnes. Toiminta kuitenkin suomalaisessa jalkapallossa on lapsen kengissä. Toimintaan vaikuttavia ja sen kehittämiseen edellyttäviä tekijöitä on monia. Lähes järjestäen tekijöihin paneudutaan puutteellisesti sekä puolihuolimattomasti.
Kannatustoiminnan kehittämisessä hyödynnetään kannattajien sitouttamiseksi tehtyä mallia, Veikkausliigan ja Suomen Palloliiton SLO (Supporter Liason Officer) henkilöiden ajatuksia aiheesta sekä paneudutaan yksityiskohtaisesti ongelmatekijöihin. Kehittämisen tueksi rakennetaan ”työkalut”, joiden avulla pystytään erittelemään vaikuttavat tekijät ja realisoimaan kehitysmahdollisuudet.
Tuloksissa ilmenee, kuinka tämänhetkisiä ongelmia ja puutteellisuuksia korjaamalla on potentiaalia tehdä kannatustoiminnasta kannattavaa bisnestä. Bisnesaspektin lisäksi mallillaan oleva kannatustoiminta vaikuttaa myös moneen muuhun jalkapalloseuran ympärillä olevaan asiaan positiivisesti. Yhteen tekijään keskittymällä ei vielä saavuteta tuloksia, mutta kehittämällä sopivassa suhteessa kaikkea toimintaa, päästään tavoitteisiin. Vanhoista tavoista eroon pääseminen sekä avoin suhtautuminen ja muutoksiin sopeutuminen ovat keskiössä.
Monessa Euroopan maassa kannatustoiminta ja sen hyödyntäminen ovat suuri bisnes. Toiminta kuitenkin suomalaisessa jalkapallossa on lapsen kengissä. Toimintaan vaikuttavia ja sen kehittämiseen edellyttäviä tekijöitä on monia. Lähes järjestäen tekijöihin paneudutaan puutteellisesti sekä puolihuolimattomasti.
Kannatustoiminnan kehittämisessä hyödynnetään kannattajien sitouttamiseksi tehtyä mallia, Veikkausliigan ja Suomen Palloliiton SLO (Supporter Liason Officer) henkilöiden ajatuksia aiheesta sekä paneudutaan yksityiskohtaisesti ongelmatekijöihin. Kehittämisen tueksi rakennetaan ”työkalut”, joiden avulla pystytään erittelemään vaikuttavat tekijät ja realisoimaan kehitysmahdollisuudet.
Tuloksissa ilmenee, kuinka tämänhetkisiä ongelmia ja puutteellisuuksia korjaamalla on potentiaalia tehdä kannatustoiminnasta kannattavaa bisnestä. Bisnesaspektin lisäksi mallillaan oleva kannatustoiminta vaikuttaa myös moneen muuhun jalkapalloseuran ympärillä olevaan asiaan positiivisesti. Yhteen tekijään keskittymällä ei vielä saavuteta tuloksia, mutta kehittämällä sopivassa suhteessa kaikkea toimintaa, päästään tavoitteisiin. Vanhoista tavoista eroon pääseminen sekä avoin suhtautuminen ja muutoksiin sopeutuminen ovat keskiössä.