Kriisi lapsen elämässä : opas varhaiskasvatuksen työntekijöille kriisissä elävän lapsen tunnistamiseen, auttamismenetelmiin sekä kriisin ennaltaehkäisyyn
Tiainen, Jonna; Seppänen, Johanna (2016)
Tiainen, Jonna
Seppänen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420291
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on kriisin kohdanneen lapsen sekä hänen perheensä tukeminen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on päiväkoti Vilinä Oy. Työ kohdennettiin erityisesti yhteen Vilinä Oy:n päiväkodeista; Hollolassa sijaitsevaan päiväkoti Pulinaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sähköinen ja kirjallinen opas päiväkodin henkilökunnalle, jossa on tietoa lapsen kriisin tunnistamisesta sekä toimintaohjeita kriisin kohdanneen lapsen sekä hänen perheensä tukemiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä päiväkodin työntekijöiden ja työn tekijöiden tietoa kriisin kohdanneen lapsen hoitotyöstä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön avulla lisätään Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä ja tuodaan hoitotyön näkökulmaa lasten mielenterveyden tukemisesta varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.
Tutkimusten perusteella aikuisten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina. Ihmisen loppuelämän kannalta on suuri merkitys sillä, millainen lapsuus hänellä on ollut. Hyvään lapsuuteen ja sen osa-alueisiin on tärkeää panostaa. Vanhemmilla on suurin vastuu oman lapsensa kasvatuksesta ja tukemisesta, mutta päiväkodin työntekijät ovat myös vahvasti mukana useimpien lasten arjessa. Lapsen kasvatus on vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan yhteinen projekti ja on hyvä pyrkiä kasvatuksessa yhteistyöhön ja luottamukselliseen ilmapiiriin vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyössä sekä oppaassa käydään läpi lyhyesti lapsen psyykkistä kehitystä, kriisin teoriaa, yleisimpiä lasten ja perheiden kriisitilanteita sekä kriisinhoitomenetelmiä. Oppaassa on kerrottu enemmän kriisinhoitomenetelmistä ja sen loppuun on laitettu kriisitilanteissa apua antavien tahojen yhteystietoja. Kirjallisen oppaan teon lisäksi järjestettiin Vilinä Oy:n hoitajille koulutusilta, missä oppaan sisältöä käytiin läpi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sähköinen ja kirjallinen opas päiväkodin henkilökunnalle, jossa on tietoa lapsen kriisin tunnistamisesta sekä toimintaohjeita kriisin kohdanneen lapsen sekä hänen perheensä tukemiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä päiväkodin työntekijöiden ja työn tekijöiden tietoa kriisin kohdanneen lapsen hoitotyöstä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön avulla lisätään Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä ja tuodaan hoitotyön näkökulmaa lasten mielenterveyden tukemisesta varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.
Tutkimusten perusteella aikuisten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina. Ihmisen loppuelämän kannalta on suuri merkitys sillä, millainen lapsuus hänellä on ollut. Hyvään lapsuuteen ja sen osa-alueisiin on tärkeää panostaa. Vanhemmilla on suurin vastuu oman lapsensa kasvatuksesta ja tukemisesta, mutta päiväkodin työntekijät ovat myös vahvasti mukana useimpien lasten arjessa. Lapsen kasvatus on vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan yhteinen projekti ja on hyvä pyrkiä kasvatuksessa yhteistyöhön ja luottamukselliseen ilmapiiriin vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyössä sekä oppaassa käydään läpi lyhyesti lapsen psyykkistä kehitystä, kriisin teoriaa, yleisimpiä lasten ja perheiden kriisitilanteita sekä kriisinhoitomenetelmiä. Oppaassa on kerrottu enemmän kriisinhoitomenetelmistä ja sen loppuun on laitettu kriisitilanteissa apua antavien tahojen yhteystietoja. Kirjallisen oppaan teon lisäksi järjestettiin Vilinä Oy:n hoitajille koulutusilta, missä oppaan sisältöä käytiin läpi.