Kuinka perehdytys sujuu? : harjoittelujaksojen organisointi Turun yliopiston kirjastossa
Mannermaa, Inka; Pekkarinen, Veera (2016)
Mannermaa, Inka
Pekkarinen, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320238
Tiivistelmä
Opinnäytteen toimeksiantajana toimi Turun yliopiston kirjasto. Toimeksiantajan toiveena oli, että organisaatiossa käytössä ollutta perehdyttämisprosessia kehitettäisiin hallitummaksi kokonaisuudeksi opiskelijaharjoittelijoita varten. Tämän myötä tutkimukselle asetettiin kolme tavoitetta. Ensimmäiseksi lähdettiin selvittämään sitä, millainen oli perehdyttämisen nykytilanne. Seuraavaksi mietittiin, miten prosessia voisi parantaa. Viimeiseksi tavoitteeksi asetettiin perehdyttämisen tilaa parantavien työkalujen luominen. Näkökulmaksi opinnäytteeseen otettiin Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun opiskelijoiden harjoittelut.
Teoreettinen viitekehys keskittyi käsittelemään perehdyttämistä ja osaamisen johtamista. Teoriaosassa esiteltiin perehdyttämisen yleispiirteitä, sen suunnittelemista, arvioimista ja hyviä vaikutuksia. Perehdytys kuuluu olennaisesti osaamisen johtamiseen, joten myös sitä haluttiin nostaa esille. Opinnäytteen tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiallisesti teemahaastattelua. Turun yliopiston kirjastosta haastateltiin 13 henkilökunnan jäsentä. Lisäksi haastateltiin viittä kirjastossa harjoittelunsa tehnyttä opiskelijaa, jotta tuloksiin saatiin myös vastakkaista näkökulmaa. Haastattelujen tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten henkilökunta ja harjoittelijat ovat perehdyttämisen kokeneet, ja millaisia toiveita heillä olisi perehdyttämisen kehittämiseen liittyen. Haastattelut suoritettiin kevään 2016 aikana.
Haastatteluista kerättyjen tietojen avulla valmistui kolme tuotosta: perehdyttämismoduulit harjoittelurunkoon, perehdyttämisen tarkistuslista ja infopaketti alan opiskelijoiden harjoittelujaksoista. Perehdyttämismoduuleja tullaan käyttämään harjoittelujen sisältöjen suunnittelussa, tarkistuslista toimii perehdyttäjien apuvälineenä käytännön toimenpiteiden muistamisessa, ja info-paketin sisältö löytyy Turun yliopiston kirjaston henkilökunnan intranetsivustolta. Työkalut luovutettiin toimeksiantajaorganisaatiolle vapaaseen jatkokehittelyyn.
Teoreettinen viitekehys keskittyi käsittelemään perehdyttämistä ja osaamisen johtamista. Teoriaosassa esiteltiin perehdyttämisen yleispiirteitä, sen suunnittelemista, arvioimista ja hyviä vaikutuksia. Perehdytys kuuluu olennaisesti osaamisen johtamiseen, joten myös sitä haluttiin nostaa esille. Opinnäytteen tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiallisesti teemahaastattelua. Turun yliopiston kirjastosta haastateltiin 13 henkilökunnan jäsentä. Lisäksi haastateltiin viittä kirjastossa harjoittelunsa tehnyttä opiskelijaa, jotta tuloksiin saatiin myös vastakkaista näkökulmaa. Haastattelujen tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten henkilökunta ja harjoittelijat ovat perehdyttämisen kokeneet, ja millaisia toiveita heillä olisi perehdyttämisen kehittämiseen liittyen. Haastattelut suoritettiin kevään 2016 aikana.
Haastatteluista kerättyjen tietojen avulla valmistui kolme tuotosta: perehdyttämismoduulit harjoittelurunkoon, perehdyttämisen tarkistuslista ja infopaketti alan opiskelijoiden harjoittelujaksoista. Perehdyttämismoduuleja tullaan käyttämään harjoittelujen sisältöjen suunnittelussa, tarkistuslista toimii perehdyttäjien apuvälineenä käytännön toimenpiteiden muistamisessa, ja info-paketin sisältö löytyy Turun yliopiston kirjaston henkilökunnan intranetsivustolta. Työkalut luovutettiin toimeksiantajaorganisaatiolle vapaaseen jatkokehittelyyn.