Employee Motivation Through the Perspective of Organizational Culture
Trenn, Anita (2016)
Trenn, Anita
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420388
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan työmotivaatiota organisaatiokulttuurin näkökulmasta. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään organisaatiokulttuurin ja työmotivaation välisiä yhteyksiä. Organisaation jäsenet muodostavat yhdessä organisaatiokulttuurin. Siksi voidaankin sanoa, että organisaatiokulttuurin tutkimustuloksia voidaan soveltaa lukemattomiin erilaisiin organisaation toimintoihin sekä kehitysprojekteihin. Organisaatiokulttuurin tutkimusta voidaan hyödyntää henkilöstön kehittämiseen, henkilöstön sitoutumisen ja motivaation parantamiseen sekä palvelu- ja asiakaskokemuksen muotoilussa. Tilaajayrityksellä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet, jotka toteutuakseen tarvitsevat sitoutuneita ja motivoituneita työntekijöitä. Tilaajayritys pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan toimia henkilöstön motivaation ja sitoutumisen kehittämiseksi.
Tutkimuskehys yhdistää kaksi organisaatiokulttuuriteoriaa ja motivaatioteorian. Scheinin määritelmä organisaatiokulttuurin kolmesta tasosta on ehkä tunnetuin organisaatiokulttuuriteorioista. Denisonin malli pohjautuu Scheinin teoriaan, mutta lähestyy aihetta käytännöllisemmästä näkökulmasta. Denisonin mallissa organisaatiokulttuuri on jaettu neljään pääpiirteeseen. Nämä teoriat yhdistetään tutkimuskehyksessä Herzbergin motivaatio-hygieniateoriaan, jonka avulla voidaan ilmentää työmotivaation ja tyytyväisyyden osatekijöitä.
Tutkimuksessa käytetään sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä hyödynnetään tarkkailua, fokusryhmähaastatteluja, kulttuurin tulkintatyöpajaa sekä kyselylomaketta. Tutkimuksen tulokset esitellään Denisonin malliin (neljä organisaatiokulttuurin pääpiirrettä) perustuvan raportointimallin avulla.
Tutkimuksen tulososio on salattu.
Tutkimuskehys yhdistää kaksi organisaatiokulttuuriteoriaa ja motivaatioteorian. Scheinin määritelmä organisaatiokulttuurin kolmesta tasosta on ehkä tunnetuin organisaatiokulttuuriteorioista. Denisonin malli pohjautuu Scheinin teoriaan, mutta lähestyy aihetta käytännöllisemmästä näkökulmasta. Denisonin mallissa organisaatiokulttuuri on jaettu neljään pääpiirteeseen. Nämä teoriat yhdistetään tutkimuskehyksessä Herzbergin motivaatio-hygieniateoriaan, jonka avulla voidaan ilmentää työmotivaation ja tyytyväisyyden osatekijöitä.
Tutkimuksessa käytetään sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä hyödynnetään tarkkailua, fokusryhmähaastatteluja, kulttuurin tulkintatyöpajaa sekä kyselylomaketta. Tutkimuksen tulokset esitellään Denisonin malliin (neljä organisaatiokulttuurin pääpiirrettä) perustuvan raportointimallin avulla.
Tutkimuksen tulososio on salattu.