Employer's rights regarding employee's personal social media use : case Ravintola Santa Fé Oy
Klimscheffskij, Sabrina (2016)
Klimscheffskij, Sabrina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920966
Tiivistelmä
Nykyään sosiaalinen media on osa useamman ihmisen jokapäiväistä elämää. Se on myös kasvavassa määrin tärkeä osa yritysten ja brändien olemassaoloa ja olemusta monien tutkimusten mukaan. Sosiaalisella medialla on maine olemalla loistava paikka jossa yritykset ja asiakkaat voivat olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Nyt kun sosiaalinen media on paikka, jossa on helppoa jakaa ajatuksia, mielipiteitä, sekä ilot että surut, on unohdettu, että mahdollisesti juuri sinun postaus voidaan jakaa ympäri maailmaa ihan hetkessä. Joskus postauksien sisältö ei ole mietitty loppuun asti ja ihmiset eivät ajattele mahdollisia seuraamuksia mitä niistä voi aiheutua. Tutkimukset osoittavat, että suurin osa ihmisistä uskovat ystäviensä ja perheidensä mielipiteisiin. Niiden ollessa negatiivisia, myös yrityksen ja brändien mielikuva voi vaurioitua.
Ajatellaan, että sinun juuri jakamasi postaus oli sinun työnantajastasi. Mietitkö kuinka paljon postauksesi voi vahingoittaa työnantajasi mainetta, luultavasti et. Tämä on yksi syy miksi tämä opinnäytetyö keskittyy työnantajan oikeuksiin koskien työntekijän henkilökohtaisen median käyttöä. Onko työnantajalla minkäänlaisia oikeuksia suojella yrityksensä tai brändinsä mainetta, ennen kuin se voidaan tahrita yhden työntekijän ajattelemattomuuden takia? Myös sosiaalisen median ohjeistuksen tärkeyttä tutkitaan, ja kysytään millä tavoin Ravintola Santa Fé:n työntekijät kokevat sosiaalisen median käytön yrityksessä.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Ravintola Santa Fé Oy:n kanssa, ja tämä tutkimus toteutettiin siksi, koska ennen tätä, yrityksellä ei ollut minkäänlaisia sääntöjä työntekijöiden sosiaalisen median käytölle. Nykyään sosiaalinen media on suuri osa ihmisten elämää, ja nyt oli aika laatia sosiaalisen median pelisäännöt, jotta suurimmilta sosiaalisen median kriiseiltä pystytään välttymään.
Ajatellaan, että sinun juuri jakamasi postaus oli sinun työnantajastasi. Mietitkö kuinka paljon postauksesi voi vahingoittaa työnantajasi mainetta, luultavasti et. Tämä on yksi syy miksi tämä opinnäytetyö keskittyy työnantajan oikeuksiin koskien työntekijän henkilökohtaisen median käyttöä. Onko työnantajalla minkäänlaisia oikeuksia suojella yrityksensä tai brändinsä mainetta, ennen kuin se voidaan tahrita yhden työntekijän ajattelemattomuuden takia? Myös sosiaalisen median ohjeistuksen tärkeyttä tutkitaan, ja kysytään millä tavoin Ravintola Santa Fé:n työntekijät kokevat sosiaalisen median käytön yrityksessä.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Ravintola Santa Fé Oy:n kanssa, ja tämä tutkimus toteutettiin siksi, koska ennen tätä, yrityksellä ei ollut minkäänlaisia sääntöjä työntekijöiden sosiaalisen median käytölle. Nykyään sosiaalinen media on suuri osa ihmisten elämää, ja nyt oli aika laatia sosiaalisen median pelisäännöt, jotta suurimmilta sosiaalisen median kriiseiltä pystytään välttymään.