Helppokäyttöiset verkkosivut liiketoiminnan tukena : case: Monkey Business
Pätsi, Tea; Nieminen, Hanna-Mari (2017)
Pätsi, Tea
Nieminen, Hanna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701041072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701041072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida muutosvalmennuksia järjestävän yrityksen, Monkey Businessin, nykyisiä verkkosivuja ja etsiä niistä kehittämiskohteita alan tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle käytettävyydeltään parannetut verkkosivut, joihin on luotu valmiudet löydettävyydelle ja mitattavuudelle. Näiden verkkosivujen tarkoituksena on tukea yrityksen liiketoimintaa ja edesauttaa liiketoiminnan kasvua.
Opinnäytetyön tietoperustan keskiössä oli verkkosivujen merkitys digimedian muotona. Tietoperustassa keskityttiin kirjallisuuteen ja tutkimuksiin käytettävyys-, mitattavuus- ja löydettävyys-käsitteiden kautta. Helppokäyttöiset verkkosivut liiketoiminnan tukena -opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tuotoksena ovat toimeksiantajalle luodut uudet verkkosivut ja niihin liittyvät jatkokehitysehdotukset.
Uusitut verkkosivut rakennettiin käytettävyyttä tukevaan muotoon kehittämällä verkkosivujen rakennetta, visuaalista ilmettä, toiminnallisuutta ja sisällön sijoittelua. Löydettävyyden osalta paranneltiin verkkosivujen sijoittumista hakukoneiden tuloksissa hakukoneystävällisyyteen vaikuttamalla. Mitattavuutta kehitettiin muuntamalla verkkosivujen rakenne web-analytiikkaa tukevaksi. Lisäksi uusissa verkkosivuissa huomioitiin mitattavuuden osalta myös konversiot, joiden avulla tavoitteena oli lisätä yritykseen tulevien yhteydenottojen määrää ja näin tukea liiketoiminnan kasvua.
Jatkokehitysehdotukset koostettiin suoritetun käytettävyystestin analysoinnin perusteella. Käytettävyystestin tavoitteena oli selvittää, miltä osin käytettävyydessä oli verkkosivuilla onnistuttu ja miltä osin kehittämistarpeita ilmeni. Testin analysointi suoritettiin havainnoimalla testikäyttäjien ilmeitä, eleitä ja hiiren liikkeitä sekä arvioimalla tehtävien suorittamiseen kuluvaa aikaa.
Käytettävyystestin analysoinnin perusteella voitiin todeta, että uusilla verkkosivuilla käytettävyys oli otettu perusteellisesti huomioon. Testissä ilmenneet käytettävyyteen liittyvät kehittämistarpeet priorisoitiin välittömiin toimenpiteisiin ja jatkokehitysehdotuksiin. Löydettävyyteen ja mitattavuuteen luotiin parannetut valmiudet uusille verkkosivuille. Tehtyjen muutosten onnistumisen arviointi ja edelleen kehittäminen jää toimeksiantajan vastuulle verkkosivujen julkaisun jälkeiseen aikaan.
Opinnäytetyön tietoperustan keskiössä oli verkkosivujen merkitys digimedian muotona. Tietoperustassa keskityttiin kirjallisuuteen ja tutkimuksiin käytettävyys-, mitattavuus- ja löydettävyys-käsitteiden kautta. Helppokäyttöiset verkkosivut liiketoiminnan tukena -opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tuotoksena ovat toimeksiantajalle luodut uudet verkkosivut ja niihin liittyvät jatkokehitysehdotukset.
Uusitut verkkosivut rakennettiin käytettävyyttä tukevaan muotoon kehittämällä verkkosivujen rakennetta, visuaalista ilmettä, toiminnallisuutta ja sisällön sijoittelua. Löydettävyyden osalta paranneltiin verkkosivujen sijoittumista hakukoneiden tuloksissa hakukoneystävällisyyteen vaikuttamalla. Mitattavuutta kehitettiin muuntamalla verkkosivujen rakenne web-analytiikkaa tukevaksi. Lisäksi uusissa verkkosivuissa huomioitiin mitattavuuden osalta myös konversiot, joiden avulla tavoitteena oli lisätä yritykseen tulevien yhteydenottojen määrää ja näin tukea liiketoiminnan kasvua.
Jatkokehitysehdotukset koostettiin suoritetun käytettävyystestin analysoinnin perusteella. Käytettävyystestin tavoitteena oli selvittää, miltä osin käytettävyydessä oli verkkosivuilla onnistuttu ja miltä osin kehittämistarpeita ilmeni. Testin analysointi suoritettiin havainnoimalla testikäyttäjien ilmeitä, eleitä ja hiiren liikkeitä sekä arvioimalla tehtävien suorittamiseen kuluvaa aikaa.
Käytettävyystestin analysoinnin perusteella voitiin todeta, että uusilla verkkosivuilla käytettävyys oli otettu perusteellisesti huomioon. Testissä ilmenneet käytettävyyteen liittyvät kehittämistarpeet priorisoitiin välittömiin toimenpiteisiin ja jatkokehitysehdotuksiin. Löydettävyyteen ja mitattavuuteen luotiin parannetut valmiudet uusille verkkosivuille. Tehtyjen muutosten onnistumisen arviointi ja edelleen kehittäminen jää toimeksiantajan vastuulle verkkosivujen julkaisun jälkeiseen aikaan.