Hyvinkään sairaalan medisiinisten poliklinikoiden potilasohjauksen kartoitus
Vahanti, Roosa; Korhonen, Juuli; Lepistö, Jenna (2017)
Vahanti, Roosa
Korhonen, Juuli
Lepistö, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061152
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä potilasohjauksen kartoitus Hyvinkään sairaalan medisiinisille poliklinikoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää medisiinisillä poliklinikoilla työskentelevien sairaanhoitajien näkemyksiä hyvästä potilasohjauksesta ja siitä, mitä hyvä potilasohjaus pitää sisällään. Tavoitteena oli saada tietoa millä keinoilla potilaita tällä hetkellä ohjataan ja millaisia ehdotuksia sairaanhoitajilla oli potilasohjauksen kehittämiseksi.
Tavoitteena oli lisäksi selvittää miten yksikön sairaanhoitajat ovat valmiita vastaanottamaan sähköisen potilasohjauksen osaksi omaa työtään sekä mitä potilasohjauksen menetelmiä hoitajien mielestä voisi siirtää sähköiseen muotoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa kehittämisideoita potilasohjaukseen, joita yksikkö voi tulevaisuudessa hyödyntää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui poliklinikkatoiminnasta, sairaanhoitajan ammatillisesta osaamisesta, hyvästä potilasohjauksesta, erilaisista potilasohjausmenetelmistä sekä sähköisestä potilasohjauksesta. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia sekä alan kirjallisuutta. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla. Teemoina käytettiin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä.
Tuloksista selvisi, että hoitajat ovat omaksuneet potilaslähtöisen hoitotyön osaksi työskentelyään. Hoitajat mainitsivat muun muassa potilaan tiedonvastaanottamiskyvyn, taustan huomioimisen, potilaan kuuntelemisen, ohjauksen oikea-aikaisuuden ja selkeän kielenkäytön kuuluvan hyvän potilasohjauksen ominaisuuksiin. Hoitajat kertoivat, että hyvään potilasohjaukseen kuuluu rauhallinen ohjaustilanne ja riittävästi aikaa ohjata potilasta. Monet olivat sitä mieltä, että ohjaustilanteisiin pitäisi varata enemmän aikaa. Tuloksista selvisi myös, että ohjaustilanne saattaa usein keskeytyä esimerkiksi oven kolkutukseen tai puhelimen soimiseen, jolloin mahdollisuus rauhalliseen ohjaustilanteeseen häiriintyy. Suurin osa hoitajista piti omaa tietotaitouttaan riittävänä ohjata potilaita, mutta selkeyttä kaivattiin potilasohjeisiin, koskien esimerkiksi potilaan seurantaa tai lääkitystä. Lähes kaikki vastasivat olevansa valmiita käyttämään sähköisiä potilasohjausmenetelmiä omassa työssään. Hoitajat mainitsivat, etteivät sähköiset ohjausmenetelmät voi kuitenkaan korvata kasvotusten tapahtuvaa ohjausta.
Tavoitteena oli lisäksi selvittää miten yksikön sairaanhoitajat ovat valmiita vastaanottamaan sähköisen potilasohjauksen osaksi omaa työtään sekä mitä potilasohjauksen menetelmiä hoitajien mielestä voisi siirtää sähköiseen muotoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa kehittämisideoita potilasohjaukseen, joita yksikkö voi tulevaisuudessa hyödyntää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui poliklinikkatoiminnasta, sairaanhoitajan ammatillisesta osaamisesta, hyvästä potilasohjauksesta, erilaisista potilasohjausmenetelmistä sekä sähköisestä potilasohjauksesta. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia sekä alan kirjallisuutta. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla. Teemoina käytettiin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä.
Tuloksista selvisi, että hoitajat ovat omaksuneet potilaslähtöisen hoitotyön osaksi työskentelyään. Hoitajat mainitsivat muun muassa potilaan tiedonvastaanottamiskyvyn, taustan huomioimisen, potilaan kuuntelemisen, ohjauksen oikea-aikaisuuden ja selkeän kielenkäytön kuuluvan hyvän potilasohjauksen ominaisuuksiin. Hoitajat kertoivat, että hyvään potilasohjaukseen kuuluu rauhallinen ohjaustilanne ja riittävästi aikaa ohjata potilasta. Monet olivat sitä mieltä, että ohjaustilanteisiin pitäisi varata enemmän aikaa. Tuloksista selvisi myös, että ohjaustilanne saattaa usein keskeytyä esimerkiksi oven kolkutukseen tai puhelimen soimiseen, jolloin mahdollisuus rauhalliseen ohjaustilanteeseen häiriintyy. Suurin osa hoitajista piti omaa tietotaitouttaan riittävänä ohjata potilaita, mutta selkeyttä kaivattiin potilasohjeisiin, koskien esimerkiksi potilaan seurantaa tai lääkitystä. Lähes kaikki vastasivat olevansa valmiita käyttämään sähköisiä potilasohjausmenetelmiä omassa työssään. Hoitajat mainitsivat, etteivät sähköiset ohjausmenetelmät voi kuitenkaan korvata kasvotusten tapahtuvaa ohjausta.